czwartek, 14 stycznia 2016

Stacje kolejowe Polski - Kraków Krzemionki

Niewielki przystanek kolejowy Kraków Krzemionki to jeden z najlepiej zlokalizowanych tego typu obiektów w mieście. Składa się z dwóch peronów krawędziowych, między którymi przebiegają tory linii kolejowej 94 z Krakowa Płaszowa do Oświęcimia.

Stację uruchomiono w roku 1884, ale w nieco innym przebiegu. Wówczas nosiła nazwę Podgórze Miasto. Budynek stacji w roku 1899. Pierwotnie peron i tory znajdowały się drugiej strony, gdzie teraz mieści się ogród. Dopiero w październiku 1960 roku linię 94 otwarto w nowym, obecnym przebiegu. Nowe tory poprowadzono z drugiej strony budynku, zamienionego na budynek mieszkalny. Przystanek, noszący wówczas nazwę Kraków Podgórze, został zlikwidowany. Stare tory, perony ziemne i wiadukt rozebrano.W roku 1981 w rejonie dawnego dworca, a precyzyjnie po drugiej stronie budynku, uruchomiono przystanek Kraków Krzemionki. Odbudowano wówczas także przejście podziemne prowadzące na perony, a zasypane po likwidacji poprzedniego przystanku.

Nazwę swoją stacja zawdzięcza Krzemionkom Podgórskim - wzgórzu, na którym została zbudowana. Dziś budynek stacyjny jest nieczynny i pełni funkcje mieszkalne. Na peronach zatrzymują się wszystkie pociągi osobowe, wyjeżdżające na południe od Krakowa. Równolegle do torów stacji przebiega towarowa linia 603, która łączy towarową stację w Prokocimiu z posterunkiem towarowym w Bonarce, pozwalając ominąć stację Kraków Płaszów. Wygląd stacji niebawem się zmieni, co będzie miało związek z budową łącznicy kolejowej między przystankami na Zabłociu i Krzemionkach.

Budynek dworca (fot. Zygmunt Put, GFDL)



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane