wtorek, 26 stycznia 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 58: Rypin

W okresie międzywojennym następował rozwój kolei w miejscach, w których wcześniej jej nie było. Tak też stało się z okolicami Płocka, na północno-zachodnich rubieżach Mazowsza. W roku 1922 tymczasowo uruchomiono połączenie Kutna i Płocka, które "na twardo" otwarto w roku 1925. Dziewięć lat później, bo w roku 1934, linię przedłużono do Sierpca, a w roku 1937 dociągnięto trasę do Brodnicy. I tak powstała linia kolejowa 33, przebiegająca przez tytułowy Rypin.

Pierwotnie pomiędzy Sierpcem a Rypinem powstała linia wąskotorowa (600 mm). W 1922 oddano do użytku odcinek wąskotorówki Sierpc – Szczutowo, o przebiegu zbliżonym do późniejszej linii normalnotorowej, a dnia 15 listopada 1929 odcinek Szczutowo – Rypin, prowadzący jednak - odmiennie w stosunku do dzisiejszej linii - przez Skrwilno i Okalewo. Pierwsze plany budowy linii normalnotorowej oparto na ustawie z dnia 2 marca 1920 roku.W okresie 1935 - 1937 zbudowano linię normalnotorową pomiędzy Sierpcem i Brodnicą. Budowę całego odcinka o długości 55,4 km, rozpoczęto w roku 1935 na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej. Wskutek ukształtowania terenu budowa wymagała przeprowadzenia znacznych robót ziemnych. Trasę otwarto 25 września 1937 roku. Ostatni notowany pociąg dalekobieżny z Łodzi do Gdyni kursował tamtędy do końca maja 1996 roku. Z dniem 3 kwietnia 2000 roku wszelkie połączenia pasażerskie zostały na trasie Sierpc - Brodnica bezpowrotnie zawieszone.

Stacja w Rypinie do 2 perony i budynek stacyjny, obecnie zajmowany przez pizzerię. Nie istnieją semafory, nie ma ani przejścia podziemnego, ani tez nadziemnego. Sporadycznie w tym miejscu pojawiają się zaledwie pociągi towarowe.



fot.: www.rypin.eu

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane