W Jaworznie mają już koncepcję projektową opracowanie dotyczące optymalizacji lokalizacji przystanków tramwajowych w związku dążeniem do maksymalnego ułatwienia dostępności. Projekt tramwajowy jest wpisany do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego i uwzględniany w planach zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z obowiązującą koncepcją miałyby powstać dwie linie o łącznej długości minimum 11 km. Pierwsza z nich przebiegałaby na trasie Skałka – Centrum – Gigant – Osiedle Stałe o długości 6 km, z możliwością dobudowania kolejnego 2,5 km. Linia druga w relacji Gigant – Szczakowa PKP miałaby 5 km długości. Obecnie trwa postępowanie zmierzające do wyłonienia wykonawcy „Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia” dla uzyskania decyzji środowiskowej oraz kolejnego uszczegółowienia prognoz ruchowych.
Realizacja projektu tramwajów w Jaworznie jest dziś uzależniona od sytuacji budżetowej samorządów. Jeśli nie zostaną zachwiane podstawy dochodów własnych, np. wskutek zmian polityki fiskalnej państwa, to realne będzie sfinansowanie w latach 2019-2020 wkładu własnego. Byłby to precedens na skalę kraju, gdzie od lat nie wybudowano żadnej nowej trasy tramwajowej bez unijnego wsparcia. Oczywiście o środki z UE miasto też może się ubiegać. Trwa wszakże nabór projektów do Regionalnego Programu Operacyjnego, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Szanse na powstanie tramwaju w Jaworznie w ciągu najbliższych kilku lat systematycznie więc rosną, co pozwala z nadzieją patrzeć na rozwój niskoemisyjnego transportu w naszych miastach.
![]() |
Wizualizacja dworca w Szczakowej (fot. UM Jaworzno) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane