wtorek, 23 lutego 2016

KIELCE: kosmiczny dworzec PKS nie zostanie obudowany galerią

Kosmiczny dworzec PKS – chyba najbardziej charakterystyczny element zabudowy kieleckiego centrum miasta. Miastu udało się go ochronić przed zakusami nowego właściciela, dzięki czemu ta, bądź co bądź interesująca budowla, zostanie zachowana

Kielecki dworzec powstawał w latach 1975-1984. Za jego projekt odpowiadają architekt Edward Modrzejewski oraz inżynierowie Jerzy Radkiewicz i Mieczysław Kubala. Trzykondygnacyjny obiekt wyróżnia się tym, że został ułożony na planie koła, ponadto w oczy rzuca się od razu wieńcząca go kopuła z kilkudziesięcioma świetlikami w kształcie obłych wypustek na dachu. Autobusy jeżdżą tu niemal bezkolizyjnie wokół budynku dworca, do którego pasażerowie dostają się od dołu, korzystając z podziemnych przejść i schodów. Przyszedł jednak rok 2013, w którym to obiekt, wraz z lokalnym PKS kupiła spółka PKS2, która zamierzała stworzyć w miejscu dworca centrum handlowe. Spółka zapowiadała zachowanie funkcji dworcowych i charakterystycznych elementów spodka, ale w ogólnej koncepcji centrum handlowego budynek zwyczajnie by utonął. Kielce ostro zaprotestowały, wywijając inwestorowi przed nosem miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ten nie pozostawał dłużny, więc zapowiadał wstrzymanie wszelkich prac utrzymaniowych. Oznaczałoby to doprowadzenie dworca do stanu, w którym trzeba byłoby go zamknąć. Po okresie długich negocjacji miastu udało się zabezpieczyć los charakterystycznego dworca. Dworzec wraca po prostu na własność władz miasta.

Miasto ma oczywiście konkretny pomysł na to, co zrobić ze starym dworcem. Chodzi oczywiście o zintegrowane centrum komunikacyjne, składające się z dworca autobusowego (UFO), połączonego z nim organizacyjnie dworca kolejowego oraz, zlokalizowanego nad torami, parkingu na blisko 500 samochodów. Miasto wyremontuje i zmodernizuje kompleksowo swój pękaty „spodek”. Po remoncie będzie on nowocześnie doświetlony tak, by nocą sprawiać wrażenie przygotowywania się do odlotu. Pojawią się nowoczesne ułatwienia dla osób o ograniczonej sprawności, a całości dopełni nowy system informacji pasażerskiej. W nowoczesnym przejściu podziemnym, jakie połączy dworzec ze stacją kolejową, miasto dopuszcza nawet instalację ruchomych chodników, ułatwiających i przyspieszających drogę z bagażami.

fot.: www.rzecznik.org

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane