poniedziałek, 29 lutego 2016

LONDYN: Elizabeth Line - nowa linia metra na cześć Elżbiety II

Już nie tylko Victory Line, ale też Elizabeth Line – najnowsza linia londyńskiego metra nazwana zostanie na cześć królowej Elżbiety II. Imię Elizabeth nadane zostało trasie Crossrail przede wszystkim ze względu na fakt, że monarchini jest najdłużej panującą w historii królową. Elżbieta II skończy w kwietniu 90 lat i rozpoczyna właśnie 64. rok służby.

Linia metra regionalnego Crossrail przetnie miasto z zachodu na wschód. To ogromne przedsięwzięcie ma na celu rozładowanie i tak już zatłoczonych, klasycznych linii metra w centrum miasta. Centralny odcinek ma zostać otwarty w 2018 roku.

23 lutego królowa Elżbieta II odwiedziła stację Bond Street, gdzie odsłoniła tablicę z nazwą linii. W przyszłości, gdy ruszą pociągi na nowej linii, ze stacji tej korzystać będzie ponad 225 tysięcy pasażerów. To już druga linia metra nazwana na cześć brytyjskich królowych – w 1969 roku ruszyła Victory Line na cześć królowej Wiktorii. Otworzyła ją zresztą królowa Elżbieta II, która tym samym stała się pierwszym brytyjskim monarchą, który skorzystał z londyńskiego metra. Inna linia, z królewskimi „konotacjami”, to srebrna Jubilee Line (pierwotnie planowana nazwa Fleet), która została otwarta w 1977 roku. Jej nazwa upamiętnia 25-lecie panowania królowej Elżbiety II.

Najnowsza linia jest realizowana przez spółkę Crossrail Limited, która należy do Transport for London, operatora komunikacji w stolicy Wielkiej Brytanii. Jej budowa jest finansowana z budżetu Ministerstwa Transportu i Transport for London. Prace obejmują również przebudowę szeregu istniejących i przyszłych stacji przesiadkowych, co przekłada się bezpośrednio na poprawę przepustowości. Linia Elizabeth jest już ukończona w 70%. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem. Pierwszy odcinek z Liverpool Street do Shenfield ruszy w maju 2017 roku. Rok później pociągi mają kursować między Heathrow a Paddington. W grudniu 2018 roku otwarty ma zostać kluczowy, centralny odcinek z Paddington do Abbey Wood z tunelem pod centrum. Cała linia ma w pełni kursować w grudniu 2019 roku, czyli za niespełna 4 lata.

Linia Elizabeth połączy Reading i Heathrow na zachodzie z Shenfield i Abbey Wood na wschodzie, obsługując West End, City i Canary Wharf. 200-metrowe perony mają przyjmować 24 pociągi na godzinę w jednym kierunku. Według szacunków będzie z niej korzystać pół miliona pasażerów dziennie. Dzięki niej ok. 1,5 mln osób będzie miało lepszy dostęp do miejsc pracy w Londynie, a gospodarka Wielkiej Brytanii zyska 42 mld funtów.

fot. GlobalRailNews

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane