środa, 3 lutego 2016

"Nocna Szyna" Odcinek 131: Praga, linia 26

Linia tramwajowa 26 w Pradze należy do grona najmłodszych tras w mieście. Kursować zaczęła w roku 1961 na trasie: 

Pelc-Tyrolka - Plynární - Uranie - Dělnická - Jatky - Dopravní podnik - Státní plánovací komise (nábř. kap. Jaroše) - Dlouhá - nám. Republiky - Prašná brána - nádr. Střed - Bulhar - Husinecká - Lipanská - Olšanské nám. - Lucemburská - Flora - Olšanské hřbitovy - Židovské hřbitovy (Želivského)- Vinohradská nemocnice - Krematorium - Vinice - Strašnická škola - Průběžná - Petrovická - Nádrazi Strašnice
Z kosmetycznymi zmianami linia dotrwała w takim kształcie do 1974 roku, kiedy to skierowana została przez Ohrada do pętli Vápenka. W roku 1975 linia trafiła na Výstaviště, a w roku 1977 ponownie obsługiwać zaczęła Dworzec Strašnice. W roku 1978 skierowano ją do pętli Podbaba, i poza nieznacznymi zmianami przebiegu w śródmieściu jej trasa pozostała w tym kształcie do roku 1985, kiedy lini wycofano z Podbaby i skierowano do Divoká Šárka. Od 1990 linia 26 kursować zaczęła do dworca kolejowego Hostivař.

W roku 1998 zamieniono w przebiegu linię 26 z "piątką" i poprowadzono ją przez Strossmayerovo náměstí, Těšnov i ulicę Wełtawską. Bez zmian linia dotrwała do roku 2010, kiedy trasę od Strossmayerovo námesti poprowadzono nábř. kap. Jaroše, placem Republiky oraz przez Dworzec Jana Masaryka do Nádraží Hostivař. Dziś do jedna z najdłuższych linii tramwajowych w czeskiej stolicy. Rozkładowy czas przejazdu wynosi 64 minuty.

To już ostatnia z istniejących linii tramwajowych w Pradze. Jeżeli do niczego nie dogrzebię się w przeciągu tygodnia, to za tydzień przeniesiemy się w nową lokalizację, ale to pozostanie niespodzianką.



fot. Honza Groh CC BY-SA 3.0 (cs.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane