Stację w Jaśle, będącą największym węzłem kolejowym na południu województwa podkarpackiego, otwarto 20 sierpnia 1884 roku, wraz z budową Transwersalnej Kolei Galicyjskiej. Od początku nazwa brzmiała Jasło i nic się w tym temacie nie zmieniało na przestrzeni tych ponad 130 lat (w tym roku przypadają 132. urodziny jasielskiego dworca). Składa się z obszernego budynku murowanego, pierwotnie wzniesionego w stylu korespondującym z galicyjskimi trendami. Budynek miał dwie kondygnacje i poddasze, a dach zwieńczony był naczółkami i dopełniony pionowym deskowaniem. W późniejszym okresie stara budowla przestała istnieć, a w jej miejsce pojawił się bezkształtny, socrealistyczny klocek, który wyróżnia potworna kolumnada od strony peronów. Obecny budynek jest płaski, bezmiernie brzydki i pozostaje zamknięty.
Na stacji są dwa perony. Peron 1 dzielony jest na dwie strony i posiada jedną krawędź, bezpośrednio przy budynku dworca. Peron 2 z kolei to typowa wyspowa konstrukcja, dostępna z każdej strony jazdy. Ponadto stacja posiada kilka torów dodatkowych odstawczych, które przydatne są z racji przepinania pojazdów między trakcją spalinową a elektryczną zwłaszcza teraz, gdy pociągi IC znów kursują przez Gorlice. Przejście między peronami odbywa się w poziomie szyn.
Obecnie ofertę w Jaśle stanowią pojedyncze składy do Krosna i Rzeszowa, a także weekendowe połączenie do Komańczy. Zatrzymują się tam też sezonowe pociągi pospieszne, uruchamiane przez PKP Intercity.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane