wtorek, 9 lutego 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 60: Cedynia

Na zachodnich rubieżach Polski, w województwie zachodniopomorskim przy granicy z Cedyńskim Parkiem Krajobrazowym leży niewielkie, nieco ponad 1,5-tysięczne miasteczko Cedynia. Historia miasta jest długa, a składa się na nią także historia kolejowa. Ta zaś, dla odmiany, jest stosunkowo krótka.

Linia kolejowa Bad Freienwalde Kleinbahnhof – Cedynia została otwarta 30 października 1930 roku. Linia była jednotorowa o rozstawie szyn wynoszącym 1435 mm. Do końca II wojny światowej leżała w całości na terenie III Rzeszy. Podczas wycofywania się wojsk niemieckich z Polski zniszczony został most drogowo-kolejowy na Odrze, przez co nieprzjedny stał się odcinek Bad Freienwalde – Stary Kostrzynek. Wkrótce całe torowisko zostało rozebrane na odcinku od stacji Hohenwutzen do stacji Cedynia. Po stronie niemieckiej kolej do Hohenwutzen funkcjonowała jeszcze w latach 1950-1966, potem została także rozebrana. Cedynia nigdy nie posiadała innego połączenia kolejowego. Najbliższa czynna stacja kolejowa W roku 1950 nastąpiło uruchomienie niemieckiego odcinka linii: Bad Freienwalde Klbf. - Hohenwutzen, jednak już w 1965 i 1966 roku zawieszono na niej ruch pasażerski a następnie towarowy. W roku 1967 odcinek ten rozebrano.

Stacja w Cedyni (z niemieckiego Zehden) posiadała okazały, choć niezbyt duży budynek dworcowy i przypuszczalnie jeden peron. Nie ma jednak na ten temat wystarczająco wiarygodnych źródeł.

Dworzec w Cedyni w dniu otwarcia (źródło nieznane)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane