niedziela, 21 lutego 2016

Tramwaje w Polsce - Szczecin, linia 3

Trasa linii numer 3 została wytyczona w 1897 roku. Było to pierwsze całkowicie od podstaw zbudowane torowisko dla tramwaju elektrycznego w Szczecinie. Na odcinku Pölitzer Straße (al. Wyzwolenia) od skrzyżowania z obecną Kujawską do Staszica pokrywała się z trasą pierwszej linii tramwaju konnego. Nowa linia została oznakowana kolorem pomarańczowym, a jej trasa prowadziła następująco:

Hauptbahnhof (Dworzec Główny) – Oberwiek (ul. Kolumba) – ulica przy Marktplatz (ul. Nowa) – Grüne Schanze (ul. Dworcowa) – Parade Platz (al. Niepodległości) – Moltke Straße (al. Wyzwolenia do pl. Rodła) – Pölitzer Straße (al. Wyzwolenia) do skrzyżowania z Friedeborn Straße/Grenz Straße (ul. H. Kołłątaja/ul. S. Staszica)

Jeszcze przed rokiem 1900 linię wydłużono przez Warsower Straße (ul. Krasińskiego) do przystanku końcowego przy Nemitzer Friedhof (Cmentarza Niemierzyńskiego) na Nemitzer Straße (ul. Niemierzyńskiej). Kolejne odcinki torów zbudowano: w 1906 roku do Bahndamm (wiaduktu kolejowego nad ul. Niemierzyńską), w roku 1907 przez Eckerberger Straße (ul. Arkońską) do skrzyżowania z Johannistal Straße (ul. Serbską) i w 1912 roku ostatni odcinek do krańcówki Eckerberger Wald (Las Arkoński). W międzyczasie w roku 1904 nadano linii numer 3, a w roku 1907 przy Nemitzer Straße oddano do użytku nową zajezdnię, znaną później pod nazwą Niemierzyn. Wcześniej tramwaje korzystały z zajezdni przy Oberwiek (ul. Kolumba). W roku 1924 linię 3 wydłużono do przez Pommerensdorfer Straße (ul. Chmielewskiego) do krańcówki Pommerensdorf (Pomorzany), a linię 4 – kursującą wcześniej do Pomorzan – skrócono do Dworca Głównego.

Komunikację po zakończeniu II wojny światowej już w polskim Szczecinie zainaugurował 12 sierpnia 1945 tramwaj na linii nr 3 – przejechał on wówczas trasę z najmniej zniszczonej wówczas Zajezdni Niemierzyn do Bramy Portowej. Jeszcze w tym samym roku linia kursowała na trasie Las Arkoński – Dworzec Główny, a w 1947 r. przywrócono historyczną trasę (do Pomorzan). 1 sierpnia 1959 r. istniejącą wówczas krańcówkę przy Lesie Arkońskim zmieniono w tradycyjną pętlę tramwajową, a 23 grudnia 1961 roku oddano torowisko w ciągu ul. Smolańskiej i nową pętlę na Pomorzanach przy skrzyżowaniu z ul. Budziszyńską, dokąd przedłużono także torowisko linii 4 z al. Powstańców Wielkopolskich. Wcześniej trasa linii nr 4 kończyła się na wysokości Szpitala Klinicznego nr 2 PAM. W 1960 uruchomiono linię nocną kursującą w godzinach od 23:00 do ok. 5:00 na trasie linii dziennej, oznaczono ją jako 3N. 1 lipca 1996 zlikwidowano linię nocną 3N, a dokładnie 5 miesięcy później pozostałe linie tramwajowe nocne, zastępując je siecią połączeń autobusowych. 3 listopada tego samego roku był ostatnim dniem kursowania tramwajów typu Konstal N na linii dziennej, obsługiwały one wówczas linię 3. 28 lutego 2007 był ostatnim dniem kursowania tramwajów typu Konstal 102Na i również w tym przypadku ostatni z nich zjechał do zajezdni po obsłudze na linii 3. Ostatnią do tej pory ważną datą związaną z linią 3 był 15 czerwca 2007, kiedy to wiata przystankowa przy pętli Las Arkoński (istniejąca od lat 20. XX w., obecnie po remoncie, ponownie zdewastowana) została wpisana do rejestru zabytków.

Od 26 marca 2011 rozpoczęto modernizację ulic Arkońskiej i Niemierzyńskiej, w związku z tym linia 3 kursowała na trasie Dworzec Niebuszewo – Pomorzany. Na remontowanym odcinku kursowały linie zastępcze: 803 Dworzec Niebuszewo – Las Arkoński (do obsługi ul. Arkońskiej) i 803A Kołłątaja – Pawła VI (pętla przy wiadukcie, do obsługi ul. Niemierzyńskiej). Między 4 lipca 2011 a 31 sierpnia 2011 z powodu remontu torowiska w ciągu Al. Niepodległości linia 3 była linią okrężną kursującą na trasie Pomorzany – Dworzec Główny – Brama Portowa – Plac Kościuszki – Powstańców Wlkp. – Pomorzany. Kursy najpierw przez Dworzec Główny oznaczone były jako Pomorzany (L), a w przeciwną stronę jako Pomorzany (P). Na trasie Dworzec Główny – Plac Rodła kursował autobus komunikacji zastępczej oznaczony jako linia 823.


fot. 333Wojtas333 (CC BY-SA 3.0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane