niedziela, 7 lutego 2016

Tramwaje w Polsce - Warszawa, linia 6

Ponieważ ostatnio pojawiło się nowe nagranie z przejazdu warszawską "szóstką", toteż dorzucam tę linię na koniec tramwajowego cyklu. Zapewne będzie to ostatnia linia w Warszawie.

Pierwsza linia oznaczona jako 6 powstała 19 lutego 1919 roku w związku z otwarciem nowego torowiska na Ząbkowskiej, na trasie z Towarowej do pętli Ząbkowska / Brzeska. W ciągu kolejnych kilku lat jej kraniec na Pradze był kilkukrotnie zmieniany, a linia kończyła trasę m.in. na Dworcu Wschodnim i Wileńskiej, skąd w 1928 roku wydłużono ją ostatecznie na Odrowąża.

W 1930 roku trasę przedłużono od Towarowej wzdłuż Grójeckiej na Plac Narutowicza, a w 1934 roku na Pradze, w wyniku połączenia z linią 6a (Plac Narutowicza – Cmentarz Bródnowski), skierowano ją przez ulicą Św. Wincentego na Cmentarz Bródnowski. W 1935 roku linię 6 po raz kolejny przedłużono na południe, tym razem na Opaczewską, jednocześnie skorygowano jej trasę w Śródmieściu, gdzie pobiegła przez Twardą i Królewską, zaś w 1939 roku skierowano ją przez Aleje Jerozolimskie i Żelazną do Twardej. Na takie trasie dotrwała do wybuchu II wojny światowej.

Podczas niemieckiej okupacji linia 6 powróciła na trasę wraz z przywróceniem kursowania na Św. Wincentego, co miało miejsce 1 lutego 1940 roku, i pojechała początkowo z Cmentarza Bródnowskiego przez 11 Listopada, Targową i Grochowską na Wiatraczną, a po kilkunastu dniach na Gocławek. Tak kursowała do 1 czerwca 1942 roku, kiedy to wydłużono jej trasę i zmieniono oznaczenie na 26. "Szóstkę" przywrócono 1 lutego 1944 roku w wyniku podziału linii 21, skierowano ją wtedy na trasę z Odrowąża przez 11 Listopada, Konopacką, Wileńską, Most Kierbedzia, Trębacką, pl. Teatralny, Senatorską i Żabią na Plac Żelaznej Bramy. Na takiej trasie dotrwała do wybuchu powstania warszawskiego.

Po raz kolejny linia 6 powróciła 13 kwietnia 1946 roku, uruchomiono ją wtedy na trasie z Ronda Waszyngtona wzdłuż al. Zielenieckiej, Targowej i Zygmuntowskiej do tymczasowej pętli przy stacji kolei jabłonowskiej nad Wisłą. Trasę przedłużono jeszcze na Wiatraczną wraz ze skierowaniem tramwajów na Grochowską, zanim zlikwidowano ją 22 lipca 1946 roku w związku z przekuwaniem torów na Pradze. Przez kilka tygodni linia 6 kursowała też wahadłowo na odcinku Aleja Zieleniecka – Rondo Waszyngtona, już na węższym rozstawie szyn.

Linia zniknęła na cztery lata, wróciła dopiero 1 lutego 1950 roku na trasie Bielany-AWF przez Marymoncką, Słowackiego, Most Śląsko-Dąbrowski, Targową i Grochowską najpierw na pętlę Wiatraczna, a od 1954 roku na Gocławek. Po wybudowaniu Trasy Starzyńskiego w 1959 roku linię skierowano na nowo wybudowaną trasę przez Most Gdański, bez zmiany końcówek.

Z tymczasowymi zmianami wynikającymi jedynie z remontów linia 6 dotrwała do 1981 roku, kiedy wydłużono ją do Huty w związku z likwidacją linii 28. W kolejnych latach przechodziła jedynie niewielkie, tymczasowe zmiany tras związane z remontami i przebudowami, zawieszona została jednak 9 listopada 2008 roku z powodu fatalnego stanu wiaduktu żoliborskiego na Andersa. Po prawie trzyletniej przerwie, linię z powrotem przywrócono na tory 27 października 2011 roku – po otwarciu wiaduktu tramwajowego na Żoliborzu linia zaczęła ponownie kursować, ale na skróconej trasie pomiędzy Twardowską a Ratuszową-ZOO – skrócenie na południowym odcinku wynikło z rozpoczynającej się właśnie budowy stacji metra Dworzec Wileński. Jednakże 10 kwietnia 2012 roku, w wyniku połączenia z linią 5, została skierowana na nową trasę Koło – Ratuszowa-ZOO przez Hutę i Most Gdański.

Dnia 25 października 2014 roku, po zakończeniu głównych prac przy budowie centralnego odcinka II linii metra, trasa linii 6 na prawym brzegu Wisły ponownie zaczęła przebiegać tak, jak przed rozpoczęciem budowy, czyli przez Targową i Grochowską na Gocławek. Z kolei po oddaniu nowego odcinka torów na Powstańców Śląskich linia została przewidziana do skrócenia na lewym brzegu do Metra Młociny, co nastąpiło 14 lutego 2015 roku.


fot. Kubar906 (CC BY-SA 3.0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane