środa, 23 marca 2016

KATOWICE: Tramwaje Śląskie chcą budować i budować!

Tramwaje Śląskie, które niedawno zakończyły duży projekt modernizacji infrastruktury i taboru, już pracują nad kolejnym projektem w ramach nowej perspektywy budżetowej. Modernizacje istniejących tras to nie wszystko – spółka chce wybudować aż trzy nowe trasy.

Z kilkuset milionów, jakie wydano poprzednio na inwestycje tramwajowe (dokładnie 627 milionów złotych, przy dofinansowaniu unijnym na poziomie nawet 80%) udało się m.in. zakupić nowe tramwaje z Pesy, zmodernizować część taboru, wyremontować wiele torowisk wraz z całą infrastrukturą, a przede wszystkim zbudować lub dobudować 4,5 kilometra nowego toru tramwajowego. Teraz TŚ planują budowę aż 23 kilometrów nowych tras, co dotąd na obszarze GOP nie zdarzyło się nigdy!

Nowe torowiska poprowadzone zostaną do Kostuchny w Katowicach (projekt jest już na liście POiŚ) oraz w głąb sosnowieckiego Zagórza. Dodatkowo zbudowany zostanie łącznik tramwajowy między Chorzowską a Gliwicką w Katowicach. Władze Tramwajów Śląskich chciałyby także innych połączeń. Potrzebne jest torowisko między Sosnowcem a centrum Dąbrowy Górniczej w ciągu ulicy Braci Mieroszewskich, połączenie między Milowicami a centrum Katowic przez Bogucice, dużą dzielnicę skazaną dziś na autobusy, oraz odbudowa połączenia Siemianowic z Chorzowem.

Po likwidacji w 2009 roku trasy tramwaju linii 12 reaktywacja połączenia byłaby sprawą bez precedensu. Realizacja tej inwestycji nie ma jednak polegać na otworzeniu poprzedniej trasy. Chodzi o połączenie skrzyżowania z Metalowców (przy Konstalu) przez Chorzów Stary, siemianowickie Michałkowice i Bytków, trasą o większych zdolnościach generowania potoków pasażerskich.

Tramwaje na Górnym Śląsku przeżywają prawdziwy renesans. Jednocześnie poparcie dla inwestycji tramwajowych i budowy nowych tras rośnie. Już tylko co trzeci mieszkaniec konurbacji nie popiera nowych koncepcji, a to niezwykły sukces po latach zapaści. W ciągu najbliższych kilku lat komunikacja szynowa na obszarze GOP ma szansę stać się jedną z wizytówek postępu inwestycyjnego w naszym kraju.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane