piątek, 18 marca 2016

Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz) - Odcinek 20: linia kolejowa 93/133 Oświęcim - Trzebinia - Kraków Główny (Polska)

Budowa linii kolejowej 93 zaczęła się od jej południowej strony, w relacji Czechowice Dziedzice – Kotucz. 1 lutego 1856 uruchomiono odcinek Czechowice Dziedzice – Trzebinia, początkowo jako jednotorowy, a od roku 1964 posiadający już dwa tory. Elektryfikacja odcinka Trzebinia – Oświęcim ukończona została 30 kwietnia 1973 roku, natomiast z Oświęcimia na południe dwa lata wcześniej.

Linia 133 z kolei zbudowana została jako połączenie Krakowa z Koleją Warszawsko-Wiedeńską niemal 10 lat wcześniej. Jej otwarcie na trasie Kraków – Jaworzno Szczakowa nastąpiło 13 października 1847 roku. Elektryfikację zakończono pod koniec lat 50. XX wieku.

Trasa, którą pojedziemy, liczy ponad 64 kilometry i pozostaje ciągle jedną z najbardziej popularnych tras lokalnych w Małopolsce. Ze względu na katastrofalny stan techniczny pociągi regionalne z Oświęcimia do Krakowa przez Trzebinię jadą ponad półtorej godziny. Ze względu na doskonałe położenie linii i świetną lokalizację stacji kolejowych (wszystkie blisko zabudowań) nawet mimo niekorzystnego czasu przejazdu pasażerowie dopisują, choć już widocznie mniej niż jeszcze parę lat temu. Na nagraniu wykonanym przez SMK Kraków widać wszystkie niedostatki zarówno linii 93, jak i 133. Niebawem to się zmieni, ponieważ w najbliższych latach obie linie mają zostać wyremontowane.




Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane