wtorek, 1 marca 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 63: Radków

Historia tzw. kolei stołowogórskiej sięga roku 1900, kiedy to dokładnie 15 grudnia otwarto odcinek z Bielawy do Srebrnej Góry, o długości ponad 15 kilometrów. W wakacje toku 1902 ruch zainaugurowano z kolei ruch pasażerski na odcinku do końcowej stacji w Radkowie, przez Nową Rudę i Ścinawkę Średnią. Ciekawostkę stanowi fakt, że na odcinku Srebrna Góra - Nowa Wieś Kłodzka, ze względu na duże nachylenie trasy, zastosowano trzecią, zębatą szynę, pozwalającą na prowadzenie zarówno ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Linia numerowana jest jako 318/327.

Pierwszy odcinek trasy, czyli relację Srebrna Góra - Wolibórz, zamknięto w roku 1931. W 1934 fragment ten został rozebrany. Po kawałku linię zamykano i otwierano na zmianę, Ostatecznie do końca lat 70. XX wieku trasa między Bielawą Zachodnią a Srebrną Górą została zamknięta i wkrótce rozebrana. Odcinek do Radkowa utrzymał się do roku 1987, kiedy to zamknięto ruch pasażerski i towarowy na niemal 10-kilometrowym odcinku ze Ścinawki Średniej do Radkowa. Po kilkunastu latach, pod koniec lat 90. XX wieku, przeprowadzono prace rozbiórkowe i obecnie po linii pozostał tylko fragment Ścinawka Średnia - Nowa Ruda Słupiec.

Budynek dworca w Radkowie wzorowany był na norweskim stylu rolniczym. Według danych na rok 2010 na stacji pozostały 3 ślepe tory, a rozjazdy były wówczas rozebrane. Pierwsza nazwa, nadana stacji w roku 1903 (w momencie jej uruchomienia) brzmiała Wünschelburg. Od 1945 roku na krótko zmieniła się ona na Gródek, a w roku 1946 zyskała dzisiejszą nazwę Radków.

fot. JanSuchy (domena publiczna)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane