sobota, 26 marca 2016

WARSZAWA: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wesprze innowacyjne projekty transportowe PESY i Newagu

1 marca Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało nieco ponad 146 mln złotych dofinansowania na rzecz 12 projektów badawczych. Ich łączna wartość to 311 mln zł. Na 114 złożonych wniosków akceptację uzyskało 12. Wśród nich znalazły się dwa projekty komunikacyjne.

Bydgoski producent taboru szynowego PESA ma otrzymać grant w wysokości 24 mln 406 tys. zł. Projekt nosi nazwę „Energooszczędne metro o podwyższonym poziomie komfortu i bezpieczeństwa”. Jego łączna wartość jest najwyższa na całej liście i wynosi nieco ponad 60 mln zł. Zespół konstruktorów i projektantów ma za zadanie wykorzystać zebrane w ostatnich latach doświadczenia, by opracować projekt metra, które będzie pojazdem innowacyjnym, bezpiecznym, zbudowanym z nowoczesnych, lekkich materiałów i wyposażonym w systemy nowej generacji. Dzięki wsparciu NCBiR PESA Bydgoszcz będzie miała w swoim portfolio wszystkie rodzaje pojazdów szynowych.

To nie są pierwsze przymiarki do budowy przez PESa Bydgoszcz wagonów dla metra. Firma znalazła się nawet w finale przetargów na dostawę pociągów dla Berlina i Bonn, ale ostatecznie się z nich wycofała, skupiając się na rynku krajowym i dostawach pociągów oraz tramwajów. Teraz pojawia się szansa na realne zaistnienie na tym rynku.

Trzecie co do wielkości dofinansowanie otrzyma Newag. Producent taboru z Nowego Sącza uzyska 15 mln 415 tysięcy złotych. Całość projektu jest warta 38,5 mln złotych. Ma powstać pierwsza rodzina autonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym. Mają one trafić na linie kolejowe zarówno w Polsce, jak i za granicą. Pociąg Newagu ma składać się z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego i dodatkowego spalinowego członu zasilającego. Pierwsza część będzie zasilana przez klasyczny układ napędowy z sieci elektrycznej, natomiast druga będzie wyposażona w silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Moc przez nie wytwarzana – w razie potrzeby – będzie przekazywana do elektrycznego zespołu trakcyjnego. Przewoźnik, który zamówi tego typu pociąg, będzie mógł wyposażyć spalinowy człon pociągu np. w kabinę sterowniczą.

Jaki cel przyświeca konstrukcji tego typu pojazdu szynowego? Po pierwsze, będzie można tego typu składy wysyłać na trasy mieszane, gdzie naprzemiennie istnieje lub nie istnieje trakcja elektryczna. Po drugie, na trasach jednotorowych nie będzie konieczności przepinania członu zasilającego na stacjach końcowych, gdyż będzie on mieć pełną funkcjonalność. Po trzecie, obniżone zostaną koszty eksploatacji. Jak wyjaśnia Newag, dodatkowym atutem projektu będzie bowiem obniżona całkowita masa pojazdów. Pociąg będzie wyposażony w nowoczesny układ napędu elektrycznego z układem sterowania. To z kolei ma optymalizować zużycie energii.

Projektowane pociągi będą składały się z ok. 170 miejsc siedzących i 160 stojących.

fot. Newag

fot. PESA

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane