niedziela, 27 marca 2016

WARSZAWA: Tramwaje Warszawskie stawiają na tory odstawcze

W cieniu awantury o pętlę tramwajową na placu Narutowicza, w Warszawie pojawia się pomysł na usprawnienie ruchu tramwajowego i poprawę przepustowości najbardziej obciążonych odcinków tras. Wysunęły go Tramwaje Warszawskie, które efektywne wykorzystanie sieci planują podnieść, korzystając z opcji torów odstawczych w pośrednich lokalizacjach.

Jak na razie takie rozwiązanie, w postaci rozjazdów w regularnym torowisku, zastosowano przy okazji budowy centralnego odcinka II linii metra, na potrzeby dowozowej linii 11. Dzięki temu nie było konieczności prowadzenia tej linii do choćby placu Narutowicza, więc kursuje tylko tam, gdzie jest potrzebna – i się sprawdza. Podobne założenie ma zostać zrealizowane w torowisku między placem Narutowicza a Wawelską (tu już z dodatkowym torem) jako rekompensata dla likwidowanej pętli. Jeszcze w tym roku natomiast ma zostać uruchomiony tor odstawczy przy stacji metra na Wierzbnie, który zaplanowano z myślą o dodatkowych tramwajach do obsługi Służewca i tym samym poprawy oferty dla warszawskiego Mordoru. Zresztą rozwiązanie istniejące na dziś na Rondzie Daszyńskiego, z którego korzysta linia 11, to tylko czasowa impreza. Docelowy tor odstawczy ma powstać na placu Zawiszy, na wysokości dzisiejszego peronu w kierunku Bemowa – tam trafi wówczas „jedenastka”.

Warszawa kupuje coraz więcej dwukierunkowych tramwajów. W tej chwili ma ich 56, a przy okazji budowy linii tramwajowej do Wilanowa pojawić się ma kolejne kilkadziesiąt. I na tej nowej trasie także zabudowywane będą tory odstawcze (głównie ze względu na etapowość inwestycji). Nowe tory odstawcze planowane są także przy stacji Metro Ratusz Arsenał czy też w rejonie placu Zbawiciela. Na nowym torze przy Metrze Wierzbno wyląduje linia 31, która dziś, kursując do Wilanowskiej, raczej świeci pustkami. Z pewnością takie rozwiązanie zarówno w tym, jak i w przytoczonych przypadkach ma szansę powodzenia. Pozwoli bardzie dogodnie konfigurować sieć tramwajową w mieście, a dodatkowo zapewni sprawną komunikację na najbardziej obleganych szlakach.

fot. Muri (CC BY-SA 4.0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane