niedziela, 10 kwietnia 2016

CZECHY: sprzedaż nieużywanych linii kolejowych

Czeski rząd wydał zgodę na sprzedaż nieużytkowanych linii kolejowych: linii 113 z Čížkovic do Obrnic oraz linii 63 z Dolního Bousova do Kopidlna prywatnemu inwestorowi, co jest pierwszym tego typu przypadkiem w Republice Czeskiej. Firmą, która zakupi trasę, ma być AŽD Praha, producent techniki zabezpieczającej dla kolei. Łączna kwota transakcji sięga prawie 11 mln koron. Nabywca planuje na linii testować produkowane przez siebie systemy zabezpieczeń oraz użyczać ją przewoźnikom uruchamiającym nieregularne przewozy pociągami historycznymi. SŽDC planuje stopniową sprzedaż 21 odcinków linii kolejowych, ale jest ona uwarunkowana odnowieniem ruchu kolejowego. Co więcej, jeśli na linii wykonywane będą co najmniej 2 połączenia pasażerskie dziennie, inwestor ma prawo ubiegać się o państwową dotację na ich obsługę.

W ramach dodatkowych ciekawostek, w związku z elektryfikacją linii Šumperk – Kouty nad Desnou (tzw. Železnice Desná) na trasę wracają pociągi ČD. Dotychczasowy operator, Arriva Morava, zrezygnował z obsługi linii z powodu braku jednostek elektrycznych. Po powodzi w 1997 roku České dráhy nie wznowiły ruchu na zniszczonym odcinku, co spowodowało reakcję lokalnych samorządów, które linię odbudowały i do czasu elektryfikacji wybierały jej prywatnych operatorów. Dotychczasowemu przewoźnikowi pozostała obecnie obsługa wyłącznie 3-kilometrowej linii bocznej Petrov - Sobotín.

České dráhy otrzymały ponadto ofertę od grupy deweloperskiej CPI Property Group na zakup około 1500 budynków dworcowych, które mają zostać sprzedane SŽDC. Potencjalny inwestor oferuje kwotę 4 mld koron, co jest wartością o 800 mln wyższą niż wynikająca z ekspertyz i oferowana przez właściciela infrastruktury.

fot. Miaow Miaow (wikipedia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane