sobota, 9 kwietnia 2016

Historia polskiej komunikacji - rodzina elektrycznych składów AEG w SKM Trójmiasto

Po II wojnie światowej, na odzyskane przez Polskę Pomorze wraz z Trójmiastem, w ramach reparacji trafiło sporo przedwojennych pociągów elektrycznych z Berlina. Budowane w latach 30. XX wieku, na potrzeby berlińskiej S-Bahn, jednostki przechodziły w Polsce modernizacje, którymi zajmował się ZNTK Gdańsk.

Pierwszą serią, do tego najliczniejszą, były składy ET 165, na PKP oznaczane jako EW90. Produkowane przez AEG w latach 1928 - 1933 trafiły do Polski w latach 1951 - 1957 w ilości 54 jednostek. Po przebudowie w Gdańsku i Lubaniu trafiły do obsługi SKM Trójmiasto. Jeden z dwóch zachowanych EW90 został uratowany przed zniszczeniem i pozbawiony części wyposażenia wnętrza znajduje się w skansenie w Kościerzynie. Drugi z zachowanych znajduje się w skansenie kolejowym w Pyskowicach. W 2011 roku odnaleziono wrak kolejnego EW90 w polach pod Sędziszowem. Szczątki tychże jednostek są też w Chyloni i Chełmie.

Seria ET167 produkowana była w latach 1938 - 1941, także przez AEG. Do Polski trafiło w sumie 20 składów w latach 1957 - 1961. Po ich przebudowie także trafiły one na trasy SKM Trójmiasto. Podobnie było z pociągami serii ET 166, które pomimo że starsze, dotarły do Polski później, bo w latach 1961 – 1963. Tej serii przybyło 6 jednostek, i także one skierowano po remoncie do SKM Trójmiasto. Podczas przebudowy składów przystosowywano je do poboru prądu z trakcji napowietrznej w miejsce trzeciej szyny i dokonywano kosmetycznych zmian.

Eksploatacja składów zakończyła się w roku 1976, a dokładnie 19 grudnia. Zmieniono wówczas napięcie zasilania w trakcji z 800 V na 3 kV. Na linie wyjechały już tylko EN57 i EW58 – zmiana napięcia na sieci SKM Trójmiasto pochłonęła całą roczną produkcję składów EN57 z Pafawagu.

fot. forum.dawnygdansk.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane