sobota, 23 kwietnia 2016

Historia polskiej komunikacji - prototypowy Newag 20WE

Także Newag ma za sobą wyprodukowanie nieistniejącego dziś fabrycznie prototypu pociągu elektrycznego, oznaczonego jako 20WE. Po średnio udanym 14WE, do którego produkcji wykorzystano części ze skasowanych EN57, w roku 2007 zaprojektowano wysokopodłogowy skład 19WE, który po raz pierwszy zaprezentowano szerszej publiczności podczas XVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju 10 września 2008 roku. Jego światowa premiera (w skróconej 3-członowej wersji) miała miejsce 23 września 2008 roku podczas targów InnoTrans w Berlinie.

Wiosną 2009 roku prototypowy egzemplarz wydłużono poprzez dodanie dwóch środkowych członów, dzięki czemu powstał pojazd 20WE. W połowie maja tego samego roku skład ten był testowany na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Węglewie koło Żmigrodu i otrzymał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez UTK. 15 czerwca SKM Warszawa zamówiła 4 składy typu 19WE. Do produkcji dwóch pierwszych składów wykorzystano człony z prototypowego 20WE.

W kolejnych przetargach dla SKM Warszawa pojawił się wymóg niskopodłogowości, dyskwalifikujący tę serię pociągów. Dlatego żaden z nich więcej nie powstał. Wersja sześcioczłonowa 20WE miała długość 119,82 metra. Skład posiadał 282 miejsca siedzące i około 750 stojących (przy założeniu 4 osób/m²). Dostawione człony były jedynie członami tocznymi (nie posiadały własnego napędu).

fot. Alienik (CC BY-SA 3.0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane