sobota, 2 kwietnia 2016

ZIELONA GÓRA: kolejka w bunkrach MRU

Władze Międzyrzecza robią wszystko, by doszło do uruchomienia turystycznej kolejki w bunkrach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Kolejki podziemne, najczęściej w byłych kopalniach nie są niczym nowym. Kolejka jeżdżąca szlakiem bunkrów byłaby prawdziwą perłą nie tylko w Polsce, ale i w Europie.

Jak potwierdza Agnieszka Śnieg, zastępcza burmistrza miasta Międzyrzecz, miasto jest w trakcie uzgodnień z instytucjami, które mogą przyczynić się do uruchomienia tego rodzaju atrakcji. Prowadzone są rozmowy z konserwatorem zabytków i konserwatorem przyrody. W bunkrach zimują nietoperze i trasę przejazdu kolejki trzeba tak ustalić, by przejazd nie zakłócał zimowego snu tych ssaków.

Międzyrzecki Rejon Umocniony, MRU to system umocnień stworzony przez Niemców w latach 1934–1944 dla ochrony wschodniej granicy (Bramy Lubuskiej i przedmościa odrzańskiego). Składa się z trzech odcinków różniących pod względem charakterystyki geograficznej otoczenia i nasyceniem obiektami fortyfikacyjnymi. Odcinek północny opiera się o rzekę Wartę pod Gorzowem Wielkopolskim, gdzie styka się z południową flanką Wału Pomorskiego i kończy w okolicach miejscowości Kursko i Pieski. Odcinek centralny, najsilniej ufortyfikowany, ciągnie się od Kurska przez Kęszycę, Pniewo do Boryszyna. Odcinek południowy od Lubrzy do Odry łączy umocnienia MRU z Linią Środkowej Odry. Międzyrzecki Rejon Umocniony to jedne z największych podziemi fortyfikacyjnych świata. Podziemia odcinka centralnego MRU są obecnie rezerwatem nietoperzy, w którym zimuje ponad 30 tys. osobników należących do 12 gatunków nietoperzy. Łączną długość podziemnych korytarzy szacuje się na około 32–35 km.

Fragment podziemnych fortyfikacji w Boryszynie (CC BY-SA 3.0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane