Stacja usytuowana jest na 114. kilometrze linii kolejowej 108 ze Stróż do Krościenka. Jest ostatnią użytkowaną stacją na tej linii. Stację uruchomiono bardzo wcześnie, bo już 12 listopada 1872, wraz z oddaniem do użytku drugiego odcinka Galicyjskiej Kolei Transwersalnej w tym regionie. Wraz z uruchomieniem stacji powstał także budynek dworcowy, jednak jego dzisiejszą formę zawdzięczać należy międzywojniu. W roku 1915 pierwotny budynek dworca zniszczyli Sowieci – odbudowano do w okazalszej formie w latach 20. XX wieku, dodając m.in. drugie piętro. Dzięki temu mamy do czynienia z takim, a nie innym obiektem.
W latach 1972-1977 stacja nosiła nazwę Sanok Nowy Zagórz. Od tego czasu, poza nazwą, niewiele się zmieniło. Nadal są tutaj jedynie ziemne perony, znane z lokalnych linii w Czechach i na Słowacji (rozwiązanie praktycznie, nie wszędzie trzeba ładować betonowe konstrukcje ozdobione niebieskimi lub granatowymi elementami wystroju). Peronów stacja ma właściwie tylko dwa - w praktyce są cztery tory dostępne bezpośrednio z poziomu gruntu (podróżni oczekują pod wiatą, podchodzą do pociągu, gdy ten już niemal zatrzyma się na stacji). Ze względu na brak krawędzi peronowej mogą one obsługiwać pociągi z dowolnej strony. Istnieją też oczywiście tory dodatkowe, służące jako stanowiska postojowe dla składów kursujących do Zagórza czy Sanoka (dziś to rzadkość) oraz, do roku 2009, służące do formowania i rozwiązywania składów pasażerskich (funkcja zarzucona).
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane