wtorek, 3 maja 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 72: Bartoszyce

Stację kolejową w Bartoszycach uruchomiono 24 września 1866, wraz z otwarciem pierwszego odcinka dzisiejszej linii kolejowej numer 38, na odcinku Bartoszyce – Głomno – Bagrationowsk, przez dzisiejsze nieczynne kolejowe przejście graniczne. W kolejnych latach otwierano dalsze odcinki w kierunku Białegostoku: Bartoszyce – Kętrzyn (1867), Kętrzyn – Ełk (1868) oraz Ełk - Białystok w pierwszej połowie lat 70. XIX wieku. Tym samym Bartoszyce znalazły się na trasie Wschodniopruskiej Kolei Południowej, figurując w rozkładach pruskich jako Bartenstein.

W Bartoszycach swój początek wzięły także dwie lokalne linie kolejowe. Pierwsza z nich, przez Skitno do Pravdinska miała 16 kilometrów i uruchomiono ją 1 lipca 1911 roku – rozebrana w zawierusze wojennej, przypuszczalnie w roku 1945. Druga z nich, linia 255 przez Ornetę i Lidzbark Warmiński do Słobitów (połączenie z linią Malbork – Braniewo), uruchomiona została na odcinku Szwaruny – Bartoszyce dnia 1 sierpnia 1916 roku. Mieszkańcom Bartoszyc służyła do roku 1991, kiedy to wraz z 11 lutego zawieszono kursowanie pociągów osobowych na trasie do Lidzbarka Warmińskiego, a w kilka lat później rozebrano ostatni fragment trasy. Ostatnie połączenia Z Bartoszyc do Korsz wyruszyły w drogę 1 lipca 2002 roku. Od tego dnia stacja pozostaje nieczynna w ruchu pasażerskim, a sporadycznie eksploatowana jest jedynie przez składy towarowe.

Stacja jest wielotorowa, posiada bocznice i semafory, wyposażona jest zarówno w normalne, jak i w szerokie tory, prowadzące w kierunku byłego kolejowego przejścia granicznego. Niedaleko, w odległości kilkuset metrów, znajduje się most kolejowy na rzece Łynie oraz kilka wiaduktów dla ruchu kołowego i pieszego.

W budynku dworca, którego bryła zachowała niemal niezmieniony kształt od budowy w 1866 roku, na parterze znajdują się pomieszczenia usługowo - handlowe wraz z nieczynną poczekalnią PKS, natomiast górną kondygnację zajmują mieszkania prywatne. Sama stacja posiada 2 perony. Na peron 2 prowadzi zresztą przejście podziemne.

fot. Michal_TG (Ogólnopolska Baza Kolejowa)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane