wtorek, 10 maja 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 73: Złoty Stok

Licząca niespełna 12 kilometrów linia kolejowa 334, prowadząca z Kamieńca Ząbkowickiego do Złotego Stoku uruchomiona została 3 listopada 1900 roku. Jednocześnie z tym faktem otwarto także stację docelową, która wówczas nazywała się (wraz z całą miejscowością) Reichenstein. Po II Wojnie Światowej na krótko pojawiła się nazwa Rychłowiec, a od roku 1946 był już Złoty Stok.

Od początku na trasie prowadzono ruch pociągów pasażerskich i towarowych. Składy osobowe do Złotego Stoku utrzymywano do roku 1989, kiedy to na fali przemian ustrojowych zawieszono ich realizację. Ostateczny kres linii 334 położyła powódź tysiąclecia, która nawiedziła Dolny Śląsk i Opolszczyznę w lipcu 1997 roku. Dokładnie 13 lipca Nysa Kłodzka zerwała most kolejowy między Byczniem a Sosnową, którego nigdy nie odbudowano. Wkrótce torowisko rozebrano i już tylko nieliczne ślady świadczą o obecności w tych miejscach linii kolejowej.

W Złotym Stoku istniał jeden peron. Poza tym stacja posiadała wszystko co niezbędne do obsługi przewozów kolejowych : lokomotywownia w kanałami rewizyjnymi, instalacja do nawadniania parowozów (zbiornik wody na poddaszu nieistniejącej już lokomotywowni). Budynek dworcowy zachował się, opleciony przez bluszcze. Pełni obecnie funkcje mieszkalne.

fot. JanSuchy (Wikipedia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane