sobota, 20 sierpnia 2016

Historia polskiej komunikacji - Łada Samara, czyli hit z drugiej ręki

Któż nie zna samochodów Łada, których pierwsze modele pieszczotliwie nazwano w ZSRR Żyguli? Jednym z bardziej popularnych modeli, także w Polsce, była Łada Samara, początkowo powstająca pod nazwą WAZ Sputnik w radzieckiej, a następnie rosyjskiej fabryce AwtoWAZ w Togliatti. Sprzedaż pierwszego, trzydrzwiowego modelu typu hatchback uruchomiono w 1984 roku.

Nowoczesna przednionapędowa Łada Samara miała stać się hitem Związku Radzieckiego na rynku zagranicznym, jak i krajowym. Jej pojawienie się podyktowane było koniecznością zastąpienia czymś nowocześniejszym popularnych „kopiejek”. Na potrzeby nowej produkcji rodzinę nowoczesnych silników 1.1 (55 KM), 1.3 (65 KM) i 1.5 (72-75 KM) zaprojektowano przy współpracy z Porsche. W roku 1986 przystąpiono do montażu także wersji 5-drzwiowej, a w roku 1990 z taśm produkcyjnych zaczęły zjeżdżać także sedany. Uznanie Łada Samara zyskała nie dzięki jakości wykonania, ale dzięki proporcji ceny do nowoczesności. Szybko podbiła rynki krajów zaprzyjaźnionych, a także inne kraje. Niestety, Samara wykonywana była z tragicznych komponentów, co przełożyło się na liczne usterki, niski komfort i szybką korozję nadwozia.

Najpopularniejsze były Samary ze stosunkowo ekonomicznym silnikiem 1.3 (65 KM) (zużycie paliwa ok. 5,5-7,5 l/100 km, dynamiczna jazda 9 l/100 km). Druga młodość Samary przypada na pierwszą połowę lat 90., kiedy to podbiła ona rynki wtórne, jako pojazd tani w eksploatacji, choć mało ekonomiczny. W tak zwanym międzyczasie, w latach 1986-1987 na rynek weszła wersja fińska, charakteryzująca się lepszej jakości wykończeniem wnętrza i bardziej odpornym na korozję nadwoziem. Pierwotnie wersja ta miała trzydrzwiowe nadwozie i silnik 1.3 (65 KM). W późniejszych latach, około roku 1995 na rynek weszła również pięciodrzwiowa wersja fińska (Baltic). Odmiana ta charakteryzowała się znacznie bardziej komfortowym wyposażeniem (m.in. wspomaganie kierownicy, poduszka powietrzna, obrotomierz, halogeny mgłowe, lakier metallic, aluminiowe felgi, lepsze wyciszenie wnętrza).

Samarę produkowano do 2003 (model 2108) i 2004 roku (pozostałe).


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane