środa, 17 sierpnia 2016

POLSKA: EN57 znikają - i będą znikać nadal

W Polsce, w ślad województwa mazowieckiego, wiele samorządów poszło w kierunku tworzenia własnych, lepiej zarządzanych i bardziej ekonomicznych spółek kolejowych. Stopniowo przejmują one kolejne linie, rozszerzając zakres swojego działania. Tym samym systematycznie zmiejsza się praca przewozowa, zlecana Przewozom Regionalnym. Przypomnę tylko, że Małopolska na przykład zamierza w ciągu 3 lat pozbyć się ich ze swojego podwórka całkowicie. Przewoźnicy samorządowi operują nowym, własnym taborem. Zresztą i PR-y często korzystają z jednostek należących do urzędów marszałkowskich.

Te wszystkie okoliczności sprzyjają stałemu zmniejszaniu się liczby kultowych "kibli" na polskich torach. Ostatnio Przewozy Regionalne ogłosiły już kolejny przetarg na sprzedaż 8 wraków EN57. Chodzi o 5 pociągów stojących w Kołobrzegu (732, 851, 864, 945, 1007) oraz 3 ze Szczecina (796, 908, 977). Oferty przyjmowane są do dzisiaj. Stare ezt tej serii wyprzedają PR-y z Podlasia (2 składy) i Łódzkiego (aż 12 sztuk). 7 sztuk sprzedać planuje oddział opolski, 10 wielkopolski, 8 podkarpacki. Kolejne cztery wraki pójdą się bujać z oddziału w Olsztynie, także po 4 ze Świętokrzyskiego i Kujawsko-Pomorskiego. Jedną jednostkę sprzedać chce na złom także oddział w Zielonej Górze.

Sprzedaż zużytych, niemodernizowanych jednostek EN57 nie jest wcale prosta. Trudno nieraz znaleźć chętnego na wykonanie złomowania, ponadto często cena zaproponowana przez podmiot składający ofertę jest zbyt niska z punktu widzenia Przewozów Regionalnych. Tym niemniej jednostki z Pafawagu znikają w trybie ciągłym. W tym roku zezłomowano już przynajmniej kilkadziesiąt składów. Nie ma co ukrywać - kończy się powoli pewna era na polskiej kolei. Niemniej jednak ciągle zdarza się, że niektóre, zwłaszcza te nowsze jednostki, są modernizowane. I tak przykładowo obecnie 20 EN57 jest w trakcie modernizacji w poznańskich zakładach Cegielskiego. Beneficjentem projektu jest Polski Tabor Szynowy.

fot. Patryk Farana (Kurier Kolejowy)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane