Stację uruchomiono uroczyście 21 września 1874 jako Glatz Hauptbahnhof. Pod taką nazwą funkcjonowała do roku 1945, kiedy to zmieniono ją na Kładzko. Nazwa Kłodzko funkcjonuje od września 1946 roku, a w roku 1948 dodano doń człon Główne. Stacja posiada 4 perony z 6 krawędziami. Choć dziś stanowi bardziej dworzec towarowy, ciągle odprawia pociągi regionalne PR i Kolei Dolnośląskich w kierunku Wrocławia, Wałbrzycha oraz Międzylesia (połączenia także do Czech: Lichkov i Pardubice), a ostatnio ponownie do Kudowy-Zdroju.
Stacji ton nadaje okazały, dwukondygnacyjny budynek dworcowy, wzniesiony z cegły w duchu lekko klasycystycznym. Znajduje się on na końcu ulicy Dworcowej, w przestrzeni pomiędzy torami obu wspomnianych linii kolejowych. Wyróżniają go szczytowe portyki, nadające mu wygląd rzymskiej budowli. Do zasadniczej części budynku dołożone zostały parterowe dobudówki, a oprócz tego po stronie północnej wznosi się, przyłączony do reszty, budynek służbowy posiadający także 2 kondygnacje. Całość zachowana jest w stylistycznej spójności ze sobą. Na terenie dworca znajdują się dwie wieże ciśnień.
Peron 1 zasadzony jest długą i masywną wiatą o konstrukcji stalowej, przekrytej drewnianym dachem ze stożkowymi świetlikami. Całość szpeci niestety paskudna, żelazna kładka nad torami, której masywność kłóci się z ogólnym wyglądem stacji. Budynek dworca wyremontowano za prawie 4 miliony złotych w latach 2012-2013. Perony 1, 2 i 3 znajdują się po stronie wschodniej, na linii 276. Peron 4 z kolei leży po drugiej stronie, w ciągu linii kolejowej 286.
Dworzec Kłodzko Główne (Google Maps) |
Perony stacji Kłodzko Główne od strony południowej (Google Maps) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane