Linię kolejową 64, uważaną za rdzeń trasy, potocznie określanej mianem „protezy koniecpolskiej”, uruchomiono na odcinku Koniecpol – Kozłów 28 grudnia 1971 roku. Linia ma 43,5 kilometra długości, a na jej trasie znalazło się w sumie 6 przystanków kolejowych: Marcinkowice, Mstyczów, Węgrzynów Stary, Szczekociny, Starzyny oraz Wola Kuczkowska. Początkowo linia posiadała 1 tor, natomiast w roku 1988 otwarto drugi na odcinku Kozłów – Starzyny, umożliwiając tym samym sprawne włączanie się pociągów z Krakowa na Centralną Magistralę Kolejową, łączącą Śląsk z Warszawą. Elektryfikację linii przeprowadzono do końca 1973 roku.
Początkowo, poza kilkoma pociągami pospiesznymi (tamtędy kursował m.in. słynny Reymont z Krakowa do Łodzi Fabrycznej), uruchamiane były także pociągi osobowe, zatrzymujące się na wszystkich przystankach. Przez lata były to 3 pary z Kozłowa do Częstochowy i z powrotem, oraz dodatkowo pociąg o nazwie Giewont na trasie Częstochowa – Zakopane. W latach 90. XX wieku zostały dwa pociągi oraz Giewont, a na początku XXI wieku już sam tylko Giewont. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociąg przyspieszony Giewont został zlikwidowany (od 14 grudnia 2006), tym samym odcinek Starzyny – Koniecpol został zamknięty dla ruchu, a stacja w Szczekocinach pozbawiona ostatniego pociągu, który ją obsługiwał. Giewont już nigdy nie wrócił na tę trasę – zaczął niebawem kursować jako interREGIO na trasie Częstochowa – Katowice – Żywiec – Sucha Beskidzka – Zakopane.
Trasę Kozłów – Starzyny obsługiwały jednak ciągle składy ekspresowe i dalekobieżne PKP Intercity, z których żaden od 10 lat nie zatrzymał się w Szczekocinach. Pociągi kursujące zresztą „protezą” dalej, do Częstochowy i Wrocławia, także nie miały założonych postojów w tym miejscu. Stacja w Szczekocinach składała się z dwóch torów zasadniczych, pomiędzy którymi znajdował się peron wyspowy z wiatami. Poza tym istniało jeszcze kilka torów dodatkowych (co najmniej 3). W miejscu zarośli po południowej stronie torów znajdował się niegdyś budynek dworca z kasami, poczekalnią i tzw. szklanym rozkładem jazdy (szklane płytki z informacją o godzinie i relacji pociągu). W trakcie remontu szlaku stacja w Szczekocinach przestała istnieć. Zlikwidowano peron i tory dodatkowe. Stało się to latem 2011 roku.
![]() |
Perony przystanku Mstyczów, 9 kilometrów od Kozłowa na linii 64 (fot. Michaelus, CC-BY 3.0) |
Brak komentarzy :
Publikowanie komentarza
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane