Jako pierwszą do stacji Baborów doprowadzono linię kolejową 177 z Raciborza do Głubczyc. Linia o długości prawie 38 kilometrów uruchomiona została w roku 1855. Ruch pasażerski prowadzono do roku 2000, i to w całkiem dobrej formie. Mimo długiego czasu przejazdu udało się utrzymać aż 8 par połączeń, z czego aż 5 kursowało codziennie. To wynik lepszy niż niejednej dziś trasy kolejowej w Polsce. Ruch towarowy zlikwidowano w roku 2009.
Stacja Baborów stała się węzłową dzięki budowie na początku XX wieku dwóch kolejnych połączeń: przedłużenia linii 195 na trasie Polska Cerekiew – Baborów (1 lipca 1908) oraz linii 325 do Pilszcza (2 sierpnia 1909). Linia 195 mocno ucierpiała podczas powodzi stulecia, która nawiedziła Opolszczyznę latem 1997 roku. Po podmyciu mostów i nasypów ruch został wstrzymany, by już nigdy nie wrócić. Z kolei pasażerską obsługę ledwie 22-kilometrowej linii 325 zawieszono z dniem 1 października 1991 roku, przy stanie 3 pary dziennie.
Sama stacja w Baborowie to bardzo ładny blok mieszkalny i zarośnięte torowisko z peronami. Pisząc blok mieszkalny mam oczywiście na myśli dawny budynek dworcowy. Jest to potężna budowla, jak na tak małą stację. Posiada trzy kondygnacje i w tej chwili pełni wyłącznie funkcje mieszkalne. Na elewacji zachował się herb z orłem. Do 2012 roku jeszcze stacja prowadziła niewielki ruch towarowy, obecnie pozostaje nieczynna. Poza dwoma wyspowymi peronami i okazałym budynkiem stacja mieściła także 3 lub 4-stanowiskową lokomotywownię wachlarzową, obecnie już rozebraną. Ruchem sterowały w całości semafory kształtowe. Poza dojściem w poziomie szyn istniała także, czy raczej istnieje do dziś, kładka nad torowiskiem.
Dworzec w Baborowie (Google Maps) |
Brak komentarzy :
Publikowanie komentarza
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane