niedziela, 21 sierpnia 2016

Tramwaje w Polsce (suplement) - Łódź, linia 1

Z Bydgoszczy przenosimy się nieco na południe, do centralnej Polski i miasta, będącego stolicą polskiego włókiennictwa i przemysłu tekstylnego. Pozostajemy jednak nadal na wąskich torach tramwajowych. Kto już wie? Tak, zaczynamy podróż przez tramwajową historię Łodzi.
Tramwaje w Łodzi uruchomiono 23 grudnia 1898, jako pierwszy tego typu system w zaborze rosyjskim. Dziś sieć liczy ponad 313 kilometrów torowisk. Zaczynamy od linii 1.

Tramwajowa „jedyna” była jedną z pierwszych linii w mieście. Wyjechała na trasę z Górnego Rynku na Plac Kościelny przez Piotrkowską, Nowy Rynek i Zgierską dokładnie 26 grudnia 1898 roku. Od 25 września 1924 roku jej trasę wydłużono do krańca przy Alei Cmentarnej, natomiast 21 sierpnia 1928 końcówka Górny Rynek wymieniona została na Plac Reymonta, a z drugiej strony tramwaje dojeżdżały już do przystanku Doły.

We wrześniu 1937 roku linia 1 skierowana została na Chojny. Po wybuchu II wojny światowej w grudniu 1939 kursowanie linii między Chojnami a Dołami zostało utrzymane, przy czym wagony kursowały zmienioną trasą przez Żeromskiego, Kopernika, Gdańską i 11 Listopada. Nie wiadomo jednak, co działo się z linią w późniejszych latach. Kolejne informacje to już początek epoki PRL. Według stanu na 12 października 1947 „jedynka” kursowała od przystanku Kolej Obwodowa na Pabianickiej do pętli przy ulicy Strykowskiej. W kwietniu 1950 roku wróciła na Chojny, i poza zmianami pośredniego przebiegu tras relacja Chojny – Strykowska została utrzymana do 2 października 1956 roku, kiedy „jedynkę” podobnie skierowano pod Kolej Obwodową.

Kolejna zmiana trasy, polegająca na wydłużeniu relacji do Chocianowic, przypada na wrzesień 1973 roku. Dodatkowo od końca maja 1976, w okresie letnim, linia zaczęła obsługiwać torowisko do pętli Popioły na Rudzkiej. W roku 1980 relacja ta stała się trasą stałą. Dopiero po likwidacji torowiska na Rzgów, leżącego w ulicy Rudzkiej, linię 1 ponownie przeniesiono na Chojny i od tego czasu niezmiennie łączy tamtejszy dworzec kolejowy z dzielnicą Doły.

Dziś linia jest najkrótsza w mieście. Liczy zaledwie 9,7 kilometra długości, a czas przejazdu waha się w granicach 37-39 minut, w zależności od pory dnia i natężenia ruchu. Linia ma 21 lub 22 przystanki, w zależności od kierunku jazdy. Obsługiwana jest wyłącznie chorzowskimi wagonami Konstal 805Na.

fot. Felix O (CC BY-SA 2.0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane