sobota, 24 września 2016

Historia polskiej komunikacji - rumuński samochód Dacia 1300/1310

To charakterystyczne, paskudne nadwozie! Któż z Nas, pamiętających lata 90. ubiegłego wieku, nie pamięta popularnej na polskich drogach Dacii? Dziś więc kilka słów o niej.

Historia Dacii rozpoczęła się w roku 1943, kiedy to powstała firma Uzina de Autoturisme Pitești z fabryką w Pitești, produkująca silniki do samolotów. Wkrótce Rumuni zaczęli planować rozwój rodzimej motoryzacji, co zaowocowało budową fabryki w Mioveni, uruchomionej w 1966 roku. Rozpoczęły się nieudolne próby stworzenia własnego samochodu pod nazwą Mioveni właśnie, jednak ostateczne fiasko tego projektu pchnęło Dacię to związania się licencyjnie z Renault, z którym podpisano oficjalną umowę w roku 1968. Pierwszym pojazdem marki Dacia była licencyjna wersja Renault 8, czyli Dacia 1100. Już w 1969 roku pojawił się następca w postaci Dacii 1300, który stanowił licencyjną wersję Renault 12.

W początkowym okresie Dacia 1300 powstawała z części dostarczanych przez Renault, dopiero potem podzespoły zaczęto przygotowywać na miejscu, w Rumunii. W roku 1970 do produkcji wprowadzona została wersja kombi, a w 1972 roku opracowana już przez rumuńskich inżynierów wersja pick-up. W Europie Zachodniej samochody sprzedawano jako Dacię Denem, natomiast furgonetki nosiły nazwę Dacia Shifter. Dacia 1300 szybko trafiła także na rynek PRL. W roku 1973 można ją było kupić za 170 tysięcy złotych albo za prawie 1900 USD. Dacia 1300 miała 1,3-litrowy silnik o mocy 54 KM. Produkowane przez pewien czas modele 1301 (1,3 l) i 1400 (1,4 l) miały odpowiednio 61 i 65 KM.

Wkrótce na rynku pojawiła się Dacia 1310 oraz jej krewniacy. Samochód ten po raz pierwszy zaprezentowano w 1979 roku. W nowym aucie lekko zmodernizowano nadwozie, zmieniono przednie i tylne lampy. Dokonano również nieznacznych zmian we wnętrzu pojazdu. Pojazd ten wyposażony był w silnik o pojemności 1,3 litra o mocy 54-56 KM, zarówno w wersji sedan jak i kombi. W 1982 roku rozpoczęto produkcję modelu z silnikiem 1.4 o mocy 65 KM pod oznaczeniem Dacia 1410, a w roku 1983 także z silnikiem 1,2 o mocy 48 KM, oznaczonego jako Dacia 1210. W latach 90. powstawały także modele z większym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 72 KM. Z wieloma modyfikacjami wnętrza i zewnętrza samochód produkowano do 21 lipca 2004 roku. Ostatni lifting na Dacii 1310 przeprowadzono w roku 1998, próbując unowocześnić jego sylwetkę. Jednak nic już nie było w stanie uratować tego samochodu.

Dacia w swoim najsłynniejszym wcieleniu służyła wielu polskim rodzinom przez wiele lat. Jeszcze na początku XXI wieku w Polsce można było je spotkać, zwykle w beznadziejnym, zgniłozielonym lub brunatnym kolorze. Najzabawniejszą rzeczą w wyposażeniu Dacii 1310 była gałka służąca otwieraniu drzwi - przesuwana, a nie ciągnięta.

Dacia 1310 w Bukareszcie (fot. MM, Wikipedia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane