wtorek, 27 września 2016

KRAKÓW: zmiany od 3 października - oficjalny komunikat ZIKiT

No i stało się. Jest już oficjalne stanowisko ZIKiT w sprawie zmian w KMK, które od jakiegoś już czasu zapowiadane były na październik. Większość z nich pokrywa się z wcześniejszymi informacjami, są też pewne nowości. Poniżej szczegóły zmian, które wejdą w życie z dniem 3 października.

LINIA 9 kosztem około 2 mln złotych rocznie pojedzie dwa razy częściej w czasie porannego i popołudniowego szczytu. Rozwiązanie w całej rozciągłości godne poparcia!
LINIA 12 zmieni trasę. pojedzie z Łagiewnik do Ronda Grzegórzeckiego bez zmian, następnie aleją Pokoju, Jana Pawła II, ulicą Ptaszyckiego do Kopca Wandy Będzie funkcjonować tylko w godzinach szczytu co 20 minut i zostanie zsynchronizowana z linią 22. Rozwiązanie lepsze niż obecne, niemniej jednak szkoda, że nikt po prostu nie wzmocni starej, dobrej linii 22, jak kiedyś bywało...
LINIA 18 zmieni się w kolejną  częstotliwości 5 minut w godzinach szczytu. "Osiemnastka" coraz bardziej się zatyka, pozostaje jednak pytanie, czy jej zwiększona częstotliwość nie będzie generowała wtórnych opóźnień, zwłaszcza na Krowodrzy. Wzmocnienie linii 18 kosztować będzie około 3 miliony złotych rocznie.
Wzmocnienie czeka także LINIĘ 19, która także w międzyszczycie pojedzie co 10 minut. Będzie to kosztować jakiś milion złotych rocznie.
Spełnieniem marzeń mieszkańców Nowej Huty jest korekta trasy LINII 501. Linia ta pojedzie przez Dunikowskiego, Mikołajczyka (powrót: Broniewskiego, al. Andersa), Obrońców Krzyża, al. Róż, al. Przyjaźni, al. Solidarności do nowego krańca Bulwarowa. Będzie to kosztować około milion złotych rocznie.
Dotychczasowa linia 452 zmieni się w LINIĘ 192, dodatkowo zmieni też trasę. Kursować będzie Alejami Trzech Wieszczów przez Nowy Kleparz i Dworzec Główny Wschód, ponadto zamiast do Nowej Huty pojedzie przez Dąbrowskiej i Medweckiego do pętli Czyżyny Dworzec. Linia będzie kursowała w dzień powszedni już od 5:00 co 20 minut, a w dni świąteczne do 21:00 co 20 minut. W związku w wyrzuceniem 3 kursów na godzinę z Pierwszej Obwodnicy dla LINII 502 uruchomiony zostanie przystanek Narzymskiego, co stanowi ukłon w stronę mieszkańców Rakowic. Ponadto linia 501 nie będzie tam przystawała.
W godzinach szczytu na trasie Przybyszewskiego - Czarnowiejska – Nowy Kleparz - Lubomirskiego - Pilotów - Bora-Komorowskiego – Okulickiego - Architektów – Os. Na Stoku pojawi się nowa LINIA 511. Będzie kursowała co kwadrans. Autobusy zatrzymają się na najważniejszych przystankach, by odciążyć linię 501 na najbardziej obciążonym odcinku między Wiślicką a Armii Krajowej. Koszt tej zmiany szacuje się na około 1,77 miliona złotych.
LINIA 503 natomiast pojedzie nową trasą, czyli aleją 29 Listopada, ulicą Meiera do Górki Narodowej Wschód. Zwiększy się jej częstotliwość: co 7,5 minuty w szczycie, poza szczytem co 15 minut, w dni wolne co 20 minut. Będzie to kosztowało około 4 miliony złotych rocznie. Do pętli Górka Narodowa pojedzie w zamian LINIA 169, która ponadto zostanie zasilona taborowo do częstotliwości 12 minut w szczycie i 20 minut w dni wolne. Także tutaj kursować będą autobusy przegubowe. Będzie to kosztować ponad pół miliona złotych rocznie.
Rozkład jazdy LINII 252 przewiduje więcej kursów. Będzie się teraz pojawiać na przystankach co pół godziny, kosztem pół miliona złotych rocznie.
Dotychczasowa linia 504 zmieni się w LINIĘ 104, i zostanie skrócona do Łagiewnik. Zmieni się także jej rozkład jazdy. Będzie kursowała z częstotliwością co 40 minut w dni powszednie w godzinach ok. 5:30 - 20:30, w dni wolne w godzinach ok. 7:00 - 22:00. Na zmianie tej zyskają mieszkańcy ulicy Fredry, którzy będą mogli korzystać z większej liczby kursów dowożących do tramwajów w Łagiewnikach. Szacowany dodatkowy koszt to około 300 tysięcy złotych rocznie. Zmiana genialna, bo dotychczasowa linia 504 była nieporozumieniem i marnowaniem pieniędzy.

Wszystkie te zmiany pochłoną dodatkowe 14 milionów rocznie na funkcjonowanie komunikacji w Krakowie. Dotychczasowy budżet na ten cel wynosił około 460 milionów złotych. Większość tych zmian jest bardzo sensowna. Oby na tym nie poprzestano w przyszłości.

fot. MPK Kraków

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane