niedziela, 25 września 2016

Tramwaje w Polsce (suplement) - Łódź, linia 12

Po raz pierwszy linia tramwajowa numer 12 pojawiła się w Łodzi 12 lipca 1914 roku, na około 2 tygodnie. Kursowała wówczas między Dworcem Kaliskim a Widzewem. Ponowne uruchomienie miało miejsce prawie 13 lat później, na początku kwietnia 1927 roku. Połączyła wówczas Dworzec Fabryczny z Rynkiem Bałuckim, kursując przez plac Wolności i Zgierską. Zlikwidowano ją 26 listopada 1933 roku.

"Dwunastka" powróciła w styczniu 1946 roku i stała się połączeniem dwóch łódzkich dworców, kursując z Kaliskiego na Fabryczny. Dopiero 13 czerwca 1955 roku trasa uległa wydłużeniu do Radiostacji. Potem jeszcze przez jakiś czas tramwaje kursowały na relacji skróconej do Dworca Fabrycznego, a od 23 lipca 1968 roku wydłużono je do przystanku Nowotki/Przemyska, by w listopadzie dotrzeć do nowej końcówki na Stokach. Dalsze wydłużanie trasy to już kierunek zachodni i rozbudowa sieci na południowym Polesiu, wgłąb Retkinii. Najpierw w lipcu 1978 roku do pętli Bratysławska, następnie w roku 1991 do Wyszyńskiego.

Dziś linia 12 ma 12,8 kilometra długości i 31 przystanków. Na odcinku Wyszyńskiego - Radiostacja wspomagająco kursuje linia 12A, uruchomiona pierwotnie na 2 miesiące w roku 2001 na trasie Bratysławska - Radiostacja, a ponownie 30 października 2015 roku. Obie mają odjazdy zaplanowane co 12 minut. Na linii spotkać można całą plejadę łódzkiego taboru tramwajowego. W pełnej relacji ze Stoków na Retkinię linia 12 potrzebuje 52 minut. Linia 12A jedzie około 40 minut na trasie krótszej o 3 kilometry.


fot. www.wiadomosci24.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane