niedziela, 2 października 2016

"Tramwaje w Polsce (suplement)" - Łódź, linia 14

Linia tramwajowa numer 14 w Łodzi pojawiła się z dniem 21 sierpnia 1927 roku na trasie Przejazd/Przędzalniana – Przejazd – Piotrkowska – plac Reymonta. Końcem września 1928 roku trasa zmieniła się i tramwaje kursować zaczęły z Kątnej przez Piotrkowską i plac Kościelny do Rynku Bałuckiego. 10 lipca 1936 roku przeniesiono ją na Srebrzyńską na Kozinach. Ostatnia trasa przed II wojną światową prowadziła z placu Hallera przez Piotrkowską do Kątnej. Jak więc widać, trasa łódzkiej "czternastki" była dość niestabilna.

Już po wojnie, według stanu na 7 grudnia 1945 roku kursowała z przystanku Świerczewskiego/Inżynierska do torów kolejowych na Widzewie. W sierpniu 1949 linia wylądowała na nowej trasie w dzielnicy Dąbrowa, i z tym miejscem związała się już na stałe. Potem zmiany trasy obejmowały już tylko zachodnią stronę, kiedy to linię kierowano do Zachodniej (18 listopada 1968), na Żabieniec (1 września 1971), do pętli Szczecińska (5 listopada 1973). W czerwcu 1995 roku linia 14 trafiła na Retkinię, ze względu na prace torowe przy Dworcu Kaliskim. Ostatecznie w grudniu 1996 roku trasa Dąbrowa - Wyszyńskiego ustanowiona została jako stała.

Dziś linia ponownie łączy Dąbrowę z Żabieńcem, gdzie zawraca na pętli przed tamtejszym dworcem kolejowym. Liczy 14,5 kilometra długości i 26 przystanków. Czas przejazdu najdłuższego kursu wynosi 43 minuty, a bazowa częstotliwość w dni robocze to 12 minut. Na trasie "czternastki" spotkamy wyłącznie wąskotorowe tramwaje z chorzowskiego Konstalu, a mianowicie Konstal 805Na w trakcji podwójnej.


fot. lodz.naszemiasto.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane