niedziela, 23 października 2016

Tramwaje w Polsce (suplement) - Łódź, linia 46

Jedna z najsłynniejszych linii tramwajowych w Polsce, druga pod względem długości. Liczy 29 kilometrów długości, a czas przejazdu dochodzi do 100 minut. Mimo to linia ozorkowska, czyli linia 46, kursuje nieprzerwanie od niemal 100 lat i utrzymuje się na niej zadowalająca częstotliwość kursów.

Koncesję na wybudowanie i eksploatację linii podmiejskiej z Łodzi do Ozorkowa otrzymały Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe, a stało się to w roku 1913. Do budowy trasy przystąpiono z kolei w roku 1920, a uroczysta inauguracja tramwajów parowych nastąpiła w niedzielę palmową, 9 kwietnia 1922 roku, na trasie ze Zgierza do Ozorkowa. Aż do roku 1926 trasą tą kursowały właśnie tramwaje parowe. Potem linię wydłużono przez Helenówek do Zgierskiej w Łodzi, już jako elektryczną. Od 1929 tabor dla linii stanowiły wozy Lilpop LRL. W roku 1930 linia dotarła do Rynku Bałuckiego, a w czasach II wojny światowej, pod numerem 40, kursowała już z Placu Wolności. Otwarcie dworca tramwajowego Północna w Łodzi przyniosło przeniesienie linii tamże.

Obecny numer 46 nadany został linii z początkiem roku 1956. Wcześniej funkcjonowało jedynie oznaczenie kierunku jazdy. Powiew świeżości na trasie linii ozorkowskiej pojawił się w latach 70. XX wieku, kiedy to na linii zagościły tramwaje Konstal 2N i Konstal 5N. W kwietniu 1983 roku skrócono do dworca Kujawskiej Kolei Dojazdowej w Ozorkowie (dziś trójkąt przy Wyszyńskiego), a po jej likwidacji, w roku 1986 uruchomiono nowy odcinek do pętli Cegielniana. Planowano wydłużenie trasy do dworca kolejowego w Ozorkowie, jednak zmiany ustrojowe zatrzymały je, złowieszczo rozpościerając nad linią 46 widmo likwidacji. Ostatnim tchnieniem życia była zmiana taboru, poprzez wprowadzenie na linię szybkobieżnych wozów Konstal 102NaW i Konstal 803N.  W latach siedemdziesiątych zastąpiono je tramwajami typu 2N i 5N, te zaś od 1989 pojazdami typu 102NaW oraz 803N. W roku 2004 skierowano linię do pętli w Chocianowicach, czyniąc z niej najdłuższą linię tramwajową w Polsce. Uruchomiono także, tylko w granicach Łodzi, tramwajową linię 46A. Od 1 kwietnia 2012 roku linia 46 kursuje do pętli Zdrowie. Zlikwidowany jest wariant miejski, wprowadzono także kursy nocne skrócone do Placu Wolności.

Linia 46 kursuje dziś co 20 minut w dni robocze i co pół godziny w dni wolne. Ma na trasie aż 47 przystanków. Stan torowiska jest fatalny, przez co prędkość jazdy jest wysoce niezadowalająca. Mimo to linia ciągle radzi sobie w trudnej, podmiejskiej rzeczywistości. Ostatnio było o niej głośno przy okazji tragicznego stanu mostu w Ozorkowie, na którym tramwaje musiały poruszać się żółwim tempem.



fot. www.ozorkow.net

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane