sobota, 5 listopada 2016

Historia polskiej komunikacji - Škoda 100/110

Spośród wielu samochodów osobowych, które dawniej można było spotkać na polskich drogach, była rodzina pojazdów Škoda 100/110. Te czechosłowackie aut były jednymi z bardziej charakterystycznych wozów, jakie można było niegdyś oglądać na ulicach miast i wsi.

Škoda 100/110 produkowana była w zakładach w Mladá Boleslav w latach 1969 - 1976. Oficjalna prezentacja samochodu miała miejsce w sierpniu 1969 roku. Model 100 stworzony został na bazie rozwiązań konstrukcyjnych ze Škody 1000 MB, pierwszego czechosłowackiego auta napędzanego silnikiem umieszczonym z tyłu nadwozia. Silnik ten umieszczony był podłużnie nad tylną osią napędową. W Škodzie 100 miał pojemność 1 litra. Wkrótce do produkcji wprowadzono też model 110, wyposażony w mocniejszy silnik 1,1 litra o większej mocy: 48 zamiast 42 KM. Produkowano go w wersji Lux, a także Super Lux, gdzie moc silnika wynosiła 52 KM. W roku 1972 modele 100 oraz 110 przeszły drobną modernizację karoserii, polegającą na zastosowaniu klamek kasetowych oraz poprawieniu przewietrzania wnętrza przez montowany w tylnym słupku wywietrznik. 

W latach 1969-1977 powstało łącznie ponad milion egzemplarzy z tej rodziny, z czego 819 787 sztuk to Škody 100, natomiast 259 921 w wersji Škoda 110. Następcą tej rodziny pojazdów została seria samochodów Škoda 742, już o wiele bardziej rozbudowana. Škody 100/110 trafiały na wiele rynków. Spotykano je nawet w Australii. 

fot. Charles01 (CC BY-SA 3.0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane