sobota, 26 listopada 2016

Historia polskiej komunikacji - lokomotywy LKM V10C

Najmniej liczną grupą lokomotyw wąskotorowych eksploatowanych w Polsce były wschodnioniemieckie maleństwa V10C. Jednostki te produkowano w latach 1959-1975 przez w zakładach Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu, w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm.

Zadaniem tych lokomotyw była praca na sieciach kolei przemysłowej oraz do zadań manewrowych. Pojazdy te napędzały silniki wysokoprężne o mocy 102 KM, produkowane w tym celu przez VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck. Praktycznie wszystkie jednostki trafiły do kolei przemysłowych zarówno w NRD, jak i w wielu innych krajach, jak Chiny czy Egipt. Do Polski dostarczono w sumie 31 sztuk.

Pierwsza dostawa 4 jednostek przypadła na rok 1967. Wówczas V10C trafiły do KWK Murcki w Katowicach. Na początku lat 70. XX wieku odbiorców w Polsce znalazło dalsze 27 pojazdów. Trafiły one do kolejek leśnych na Podlasiu, a także do Krakowskich Zakładów Sodowych. Trzy sztuki ponadto uzyskała KWK Dębieńsko, i były to jedyne egzemplarze w naszym kraju, które miały koła o rozstawie większym niż 600 mm. 

fot. Andreas Prang (Wikimedia Commons)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane