poniedziałek, 14 listopada 2016

"Katastrofy na świecie" Odcinek 5: RMS Titanic i góra lodowa

RMS Titanic był jednym z trzech liniowców klasy Olympic. Miał dwie siostrzane jednostki: Olympic i Gigantic. Po jednej z najsłynniejszych katastrof morskich w historii żeglugi morskiej ten trzeci zmienił nazwę na Britannic. Zwodowano go 31 maja 1911 roku.

Pierwszy rejs Titanica zaplanowano na 10 kwietnia 1912 roku. Część innych rejsów została nawet odwołanych ze względu na trudności z zaopatrzeniem w węgiel. Dzień przed wypłynięciem w dziewiczy rejs w piątej kotłowni Titanica, tuż przy grodzi wodoszczelnej, zapalił się z nieznanych przyczyn skład węgla. Ogień udało się opanować, lecz uszkodził on gródź wodoszczelną, którą potem zasmarowano olejem i zamaskowano. Statek wypłynął o czasie i bez problemów w samo południe, oczywiście nie licząc unikniętego cudem zderzenia z mniejszym statkiem w porcie w Southampton. Część pasażerów przestraszyła się po tym zdarzeniu i wysiadła w porcie w Queenstown.

Dalej wszystko szło już bez problemu. Z Southampton Titanic wziął kurs na Cherbourg we Francji, skąd zabrał na pokład około 150 pasażerów z mniejszego statku Nomadica. Po godzinie 20:00 skierował się na ostatni przystanek w Europie – irlandzkie Queenstown. Na pełny ocean wypłynął rano, zabierając wcześniej dostawę poczty, oraz wysadzając pasażerów, którzy wykupili bilet jedynie na tę część rejsu. 11 kwietnia 1912 Titanic wypłynął w kierunku Nowego Jorku. Wieczorem, 14 kwietnia 1912, było zimno i ciemno (księżyc bliski nowiu). Ostrzeżenia o krach i pływającym lodzie były generalnie ignorowane. O 13:45 na Titanica przyszła depesza ze statku SS America, ostrzegająca przed potężnym polem lodowym. Radiotelegrafiści nie przekazali tej informacji na mostek.

O godzinie 23:40 14 kwietnia 1912 marynarze z bocianiego gniazda zauważyli na wprost statku górę lodową. Mimo gwałtownego odbicia sterami nie udało się ominąć góry. Po 37 sekundach doszło do zderzenia, Titanic zaczął nabierać wody, po czym tonął dziobem do momentu, w którym naprężona konstrukcja nie wytrzymała obciążenia i złamała się. Statek zatonął niemal w dwóch częściach. Na temat przyczyn zatonięcia snuto wiele teorii, jednak prawidłową okazała się wadliwa technika wykonania nitów poszycia kadłuba, które zostały uszkodzone przez górę lodową w czasie zderzenia.

Ze względu na niedostateczną ilość szalup ratunkowych Titanic pochłonął bardzo wiele ofiar. Szacuje się, że spośród ponad 2 tysięcy pasażerów i członków załogi ponad 1,5 tysiąca zginęło w lodowatej wodzie, lub w wyniku obrażeń. Wrak osiadł na dnie Atlantyku na głębokości około 4 kilometrów. Tych, którym udało się znaleźć w szalupach, uratowali marynarze ze statku Carpathia, który zjawił się na miejscu zdarzenia około 4. nad ranem.


"Tonący Titanic" Willy Stwer (1912) - za magazynem Die

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane