niedziela, 27 listopada 2016

Nowy rozkład jazdy 2016/2017 a kolej regionalna

11 grudnia zbliża się wielkimi krokami. Po nowościach ogłoszonych przez PKP Intercity, czas pochylić się nad kwestią kolei regionalnych w Polsce. Nadal wiodącą rolę pełnić będą Przewozy Regionalne, które jednak stracą część tras i połączeń na rzecz innych przewoźników. Każdego dnia będą oferowały swoim podróżnym średnio ponad 1800 pociągów. W nowym rozkładzie Przewozy Regionalne uruchomią ponad 70 nowych połączeń, także na trasach od dawna nieobsługiwanych. Niektóre z nich będą miały charakter sezonowy.

W Polsce zachodniej sporo się zadzieje. Na Dolnym Śląsku więcej połączeń aglomeracyjnych pojawi się na trasach z Wrocławia do Oleśnicy, Żmigrodu czy Ziębic. Nowe bezpośrednie pociągi kursować zaczną na trasach: Zgorzelec – Żagań – Zielona Góra, Wrocław – Zawadzkie, Wrocław – Częstochowa. Ten ostatni będzie pociągiem przyspieszonym, trasowanym pod studentów - kursować będzie piątkowo-niedzielnie. Bezpośredni pociąg zawiezie podróżnych z Poznania przez Wrocław i Kłodzko aż do Międzylesia. Pociągi przestaną kursować między Grabownem Wielkim a Krotoszynem, natomiast na trasach z Wrocławia do Jelcza i z Legnicy do Żagania Przewozy Regionalne zostaną wyparte przez Koleje Dolnośląskie. W województwie lubuskim, w miejsce pociągu Krzyż - Berlin pojawi się nowy pociąg z Gorzowa Wielkopolskiego do stolicy Niemiec, zapewniający dogodny dojazd w godzinach porannych. Nowe bezpośrednie połączenia kursować będą na trasach Żagań - Zgorzelec oraz Zielona Góra - Zgorzelec. W weekendy na trasie Żagań - Forst kursować będą Koleje Dolnośląskie, zamiast Przewozów Regionalnych. Nowy pociąg poranny połączy Szczecin i Zieloną Górę. Zmiany dotkną wiele linii w regionie, w tym trasę ze stolicy Pomorza Zachodniego do Szczecinka, gdzie do dyspozycji będą pociągi w atrakcyjniejszych porach. Ze względu na zakończenie remontu mostu w Karlinie nie będzie już utrudnień między Białogardem i Kołobrzegiem.

Polska centralna to także dużo zmian. W łódzkiem największą atrakcją będzie powrót pociągów na Dworzec Fabryczny, gdzie skierowana zostanie większość pociągów Przewozów Regionalnych kursujących do i z Częstochowy, Radomska, Skierniewic, Warszawy i Tomaszowa Mazowieckiego. W dni robocze PR dołożą kolejne kursy interREGIO do Warszawy, natomiast w weekendy większość kursów obsłuży Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na Mazowszu, poza zmianami rozkładu w Kolejach Mazowieckich, Przewozy Regionalne dołożą kursy między Siedlcami a Terespolem, i będą to pociągi bezpośrednie. W Wielkopolsce natomiast pojawią się nowe bezpośrednie pociągi z Kalisza do Wrocławia, z Piły do Olsztyna oraz do Torunia. Ze względu na prace torowe na liniach do Czempinia i Inowrocławia, a także do Kutna, w przyszłym roku występować będą liczne ograniczenia i zmiany rozkładu jazdy zarówno dla składów Przewozów Regionalnych, jak i Kolei Wielkopolskich.

W województwie kujawsko-pomorskim pojawią się bezpośrednie połączenia z Bydgoszczy do Włocławka oraz wspomniane wcześniej kursy z Piły. Zaplanowano również prace między Toruniem a Kutnem, zmierzające do poprawy komfortu podróżowania. Na wszystkich zelektryfikowanych trasach prym wiodły będą Przewozy Regionalne. Na Pomorzu zaś Przewozy Regionalne odzyskają całość trasy Gdańsk - Tczew oraz pociągi na trasie Gdynia - Słupsk, którą obsługiwać będą wspólnie z SKM Trójmiasto. W wakacje bezpośrednie pociągi pojadą z Chojnic do Helu i Słupska, a między Słupskiem a Ustką uruchamiane będzie 9 par kursów dziennie.

Idąc dalej stroną północną mamy warmińsko-mazurskie. Tam, poza godzinami kursowania, niewiele się zmieni. Przybędzie jednak połączeń między Iławą a Działdowem czy między Ełkiem a Białymstokiem. Stąd już blisko na Podlasie, gdzie sporo zmian. Pojawią się nowe połączenia bezpośrednie w relacjach z Łap i Szepietowa do Kuźnicy Białostockiej, a także do Grajewa. Utrzymane zostanie kursowanie pociągów do litewskiego Kowna. Od 1 stycznia jednak nastąpi wielki wzrost liczby uruchamianych połączeń. O ponad połowę zwiększy się liczba kursów wykonywanych dziennie przez Przewozy Regionalne.

Na Lubelszczyźnie więcej kursów realizowanych będzie na najważniejszej trasie w regionie, czyli między Lublinem a Chełmem. W dalszym ciągu kursować będą pociągi wakacyjne do Włodawy i na Roztocze. Od czerwca przyszłego roku jednak planuje się całkowite zamknięcie dla ruchu linii kolejowej między Dęblinem a Lublinem, na potrzeby prac modernizacyjnych. Od 11 grudnia zacznie funkcjonować nowy przystanek osobowy w Mokrem koło Zamościa.

Południowa Polska, od Opolszczyzny po Podkarpacie, będzie naznaczona mniejszymi lub większymi zmianami. W Małopolsce ruch weekendowy powraca na trasę Sucha Beskidzka - Żywiec. Do dwóch wzrośnie liczba połączeń z Krakowa do Rybnika, a pociąg REGIO Orlik pojedzie przez Miechów i Koniecpol zamiast przez Trzebinię. Koleje Małopolskie przejmą częściowo obsługę wschodniej części województwa. Część połączeń obsługiwać będą między Krakowem a Tarnowem oraz do Nowego Sącza, natomiast odcinek Nowy Sącz - Krynica obsługiwany będzie wyłącznie przez KMŁ.
Drobne zmiany dotkną także inne linie w regionie. Wprowadzone zostaną nocne kursy weekendowe do Wieliczki, zwiększy się liczba bezpośrednich połączeń do Kielc. Zawieszone za to będzie kursowanie pociągów przez Skawinę do Oświęcimia. Na Podkarpaciu przybędzie pociągów między Rzeszowem a Tarnowem, a pociągi do Medyki zaczną kursować także w weekendy. W wakacje natomiast sezonowe pociągi wreszcie dojadą na Słowację, w postaci pojedynczych par z Rzeszowa i Sanoka do Medzilaborec. Na Górnym Śląsku, nie licząc zmian, jakie wprowadzą w swoim rozkładzie Koleje Śląskie (o tym innym razem), dodatkowe pociągi uruchomione zostaną między Katowicami a Sędziszowem oraz z Kielc do Częstochowy. Nowości także na Opolszczyźnie. Nowe pociągi pojawią się w relacjach Pludry – Opole, Zawadzkie – Wrocław oraz Częstochowa – Wrocław. Dodatkowe pociągi w dni nauki szkolnej wyjadą na trasę Opole – Karłowice, a nowy tabor pozwoli przyspieszyć pociągi między Opolem a Wrocławiem.

Na koniec Świętokrzyskie. Tam, jednak dopiero od 1 stycznia 2017, duża zmiana. Aż 5 bezpośrednich pociągów kursować będzie bezpośrednie z Ostrowca Świętokrzyskiego przez Kielce do Krakowa, a ilość połączeń między Skarżyskiem a Ostrowcem podwoi się. W wakacje kontynuowane będzie połączenie Kielce - Sandomierz, które w tym roku cieszyło się ogromnym zainteresowaniem.

Niebawem więcej. Wkrótce przyjrzę się bliżej zmianom, jakie wprowadzą inni przewoźnicy kolejowi. Rozkłady jazdy są już dostępne, więc polecam trzymać rękę na pulsie.

fot. Przewozy Regionalne

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane