W Polsce zachodniej sporo się zadzieje. Na Dolnym Śląsku więcej połączeń aglomeracyjnych pojawi się na trasach z Wrocławia do Oleśnicy, Żmigrodu czy Ziębic. Nowe bezpośrednie pociągi kursować zaczną na trasach: Zgorzelec – Żagań – Zielona Góra, Wrocław – Zawadzkie, Wrocław – Częstochowa. Ten ostatni będzie pociągiem przyspieszonym, trasowanym pod studentów - kursować będzie piątkowo-niedzielnie. Bezpośredni pociąg zawiezie podróżnych z Poznania przez Wrocław i Kłodzko aż do Międzylesia. Pociągi przestaną kursować między Grabownem Wielkim a Krotoszynem, natomiast na trasach z Wrocławia do Jelcza i z Legnicy do Żagania Przewozy Regionalne zostaną wyparte przez Koleje Dolnośląskie. W województwie lubuskim, w miejsce pociągu Krzyż - Berlin pojawi się nowy pociąg z Gorzowa Wielkopolskiego do stolicy Niemiec, zapewniający dogodny dojazd w godzinach porannych. Nowe bezpośrednie połączenia kursować będą na trasach Żagań - Zgorzelec oraz Zielona Góra - Zgorzelec. W weekendy na trasie Żagań - Forst kursować będą Koleje Dolnośląskie, zamiast Przewozów Regionalnych. Nowy pociąg poranny połączy Szczecin i Zieloną Górę. Zmiany dotkną wiele linii w regionie, w tym trasę ze stolicy Pomorza Zachodniego do Szczecinka, gdzie do dyspozycji będą pociągi w atrakcyjniejszych porach. Ze względu na zakończenie remontu mostu w Karlinie nie będzie już utrudnień między Białogardem i Kołobrzegiem.
Polska centralna to także dużo zmian. W łódzkiem największą atrakcją będzie powrót pociągów na Dworzec Fabryczny, gdzie skierowana zostanie większość pociągów Przewozów Regionalnych kursujących do i z Częstochowy, Radomska, Skierniewic, Warszawy i Tomaszowa Mazowieckiego. W dni robocze PR dołożą kolejne kursy interREGIO do Warszawy, natomiast w weekendy większość kursów obsłuży Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na Mazowszu, poza zmianami rozkładu w Kolejach Mazowieckich, Przewozy Regionalne dołożą kursy między Siedlcami a Terespolem, i będą to pociągi bezpośrednie. W Wielkopolsce natomiast pojawią się nowe bezpośrednie pociągi z Kalisza do Wrocławia, z Piły do Olsztyna oraz do Torunia. Ze względu na prace torowe na liniach do Czempinia i Inowrocławia, a także do Kutna, w przyszłym roku występować będą liczne ograniczenia i zmiany rozkładu jazdy zarówno dla składów Przewozów Regionalnych, jak i Kolei Wielkopolskich.
W województwie kujawsko-pomorskim pojawią się bezpośrednie połączenia z Bydgoszczy do Włocławka oraz wspomniane wcześniej kursy z Piły. Zaplanowano również prace między Toruniem a Kutnem, zmierzające do poprawy komfortu podróżowania. Na wszystkich zelektryfikowanych trasach prym wiodły będą Przewozy Regionalne. Na Pomorzu zaś Przewozy Regionalne odzyskają całość trasy Gdańsk - Tczew oraz pociągi na trasie Gdynia - Słupsk, którą obsługiwać będą wspólnie z SKM Trójmiasto. W wakacje bezpośrednie pociągi pojadą z Chojnic do Helu i Słupska, a między Słupskiem a Ustką uruchamiane będzie 9 par kursów dziennie.
Idąc dalej stroną północną mamy warmińsko-mazurskie. Tam, poza godzinami kursowania, niewiele się zmieni. Przybędzie jednak połączeń między Iławą a Działdowem czy między Ełkiem a Białymstokiem. Stąd już blisko na Podlasie, gdzie sporo zmian. Pojawią się nowe połączenia bezpośrednie w relacjach z Łap i Szepietowa do Kuźnicy Białostockiej, a także do Grajewa. Utrzymane zostanie kursowanie pociągów do litewskiego Kowna. Od 1 stycznia jednak nastąpi wielki wzrost liczby uruchamianych połączeń. O ponad połowę zwiększy się liczba kursów wykonywanych dziennie przez Przewozy Regionalne.
Na Lubelszczyźnie więcej kursów realizowanych będzie na najważniejszej trasie w regionie, czyli między Lublinem a Chełmem. W dalszym ciągu kursować będą pociągi wakacyjne do Włodawy i na Roztocze. Od czerwca przyszłego roku jednak planuje się całkowite zamknięcie dla ruchu linii kolejowej między Dęblinem a Lublinem, na potrzeby prac modernizacyjnych. Od 11 grudnia zacznie funkcjonować nowy przystanek osobowy w Mokrem koło Zamościa.
Południowa Polska, od Opolszczyzny po Podkarpacie, będzie naznaczona mniejszymi lub większymi zmianami. W Małopolsce ruch weekendowy powraca na trasę Sucha Beskidzka - Żywiec. Do dwóch wzrośnie liczba połączeń z Krakowa do Rybnika, a pociąg REGIO Orlik pojedzie przez Miechów i Koniecpol zamiast przez Trzebinię. Koleje Małopolskie przejmą częściowo obsługę wschodniej części województwa. Część połączeń obsługiwać będą między Krakowem a Tarnowem oraz do Nowego Sącza, natomiast odcinek Nowy Sącz - Krynica obsługiwany będzie wyłącznie przez KMŁ.
Drobne zmiany dotkną także inne linie w regionie. Wprowadzone zostaną nocne kursy weekendowe do Wieliczki, zwiększy się liczba bezpośrednich połączeń do Kielc. Zawieszone za to będzie kursowanie pociągów przez Skawinę do Oświęcimia. Na Podkarpaciu przybędzie pociągów między Rzeszowem a Tarnowem, a pociągi do Medyki zaczną kursować także w weekendy. W wakacje natomiast sezonowe pociągi wreszcie dojadą na Słowację, w postaci pojedynczych par z Rzeszowa i Sanoka do Medzilaborec. Na Górnym Śląsku, nie licząc zmian, jakie wprowadzą w swoim rozkładzie Koleje Śląskie (o tym innym razem), dodatkowe pociągi uruchomione zostaną między Katowicami a Sędziszowem oraz z Kielc do Częstochowy. Nowości także na Opolszczyźnie. Nowe pociągi pojawią się w relacjach Pludry – Opole, Zawadzkie – Wrocław oraz Częstochowa – Wrocław. Dodatkowe pociągi w dni nauki szkolnej wyjadą na trasę Opole – Karłowice, a nowy tabor pozwoli przyspieszyć pociągi między Opolem a Wrocławiem.
Na koniec Świętokrzyskie. Tam, jednak dopiero od 1 stycznia 2017, duża zmiana. Aż 5 bezpośrednich pociągów kursować będzie bezpośrednie z Ostrowca Świętokrzyskiego przez Kielce do Krakowa, a ilość połączeń między Skarżyskiem a Ostrowcem podwoi się. W wakacje kontynuowane będzie połączenie Kielce - Sandomierz, które w tym roku cieszyło się ogromnym zainteresowaniem.
Niebawem więcej. Wkrótce przyjrzę się bliżej zmianom, jakie wprowadzą inni przewoźnicy kolejowi. Rozkłady jazdy są już dostępne, więc polecam trzymać rękę na pulsie.
![]() |
fot. Przewozy Regionalne |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane