czwartek, 24 listopada 2016

Stacje kolejowe Polski - Poznań Górczyn

Przystanek kolejowy w samym sercu poznańskiego Górczyna uruchomiony został 26 czerwca 1870 roku, jako stacja na trasie obecnej linii kolejowej numer 3 z Warszawy przez Poznań do Kunowic, a dalej do Berlina. W chwili otwarcia nadano mu nazwę Poznań Święty Łazarz. Pociągi z Dworca Głównego dojeżdżały tutaj wówczas tzw. torem staroberlińskim. Dopiero w okolicach 1900 roku linia kolejowa zyskała współczesny przebieg, a w starym przebiegu ruch został wstrzymany. W latach 20. XX wieku rozważano przemianowanie stacji na Poznań Południowy, a ostatecznie stanęło na obecnej nazwie - Poznań Górczyn.

Stacja ta składa się z pojedynczego peronu wyspowego, dość długiego i przystosowanego w pełni nie dość, że do odprawy długich, to jeszcze niskopodłogowych składów. Na peronie znajdziemy pojedynczą wiatę. Na peron prowadzi przejście podziemne. Istnieją tory dodatkowe, ale nie wszystkie są użytkowane i przejezdne. Budynek dworca, znajdujący się po stronie pętli tramwajowej, jest w stanie opłakanym. Nieczynne są kasy, a wszelkie funkcje odprawy pasażerskiej dawno zarzucono. Potencjalnie obiekt kwalifikuje się już tylko do rozbiórki. Górczyńska stacja jest najlepiej skomunikowanym dworcem w całym Poznaniu, nie licząc Dworca Głównego. Wystarczą 3 minuty, z peronu dojść do tramwaju na pobliską pętlę lub na górczyński dworzec autobusowy MPK, z którego pasażer ma możliwość pojechania kilkoma w miarę częstymi liniami autobusowymi w różne rejony miasta.



Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane