wtorek, 8 listopada 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 98: Brześć Kujawski

Sieć kolei wąskotorowych na Kujawach była dość rozległa. Kujawskie Koleje Dojazdowe podzielone zostały na początku lat 90. ubiegłego wieku na kawałki, i w przeciągu 10 lat właściwie zniknęły w niebycie. Nieco na uboczu powstała jednak jeszcze jedna wąskotorówka, dająca Włocławkowi połączenie z całą, rozległą siecią.

Linię kolejki wąskotorowej o długości 17 kilometrów uruchomiono między Włocławkiem Wąskotorowym na Brześciem Kujawskim w roku 1907. Podstawowym celem działalności tego połączenia był dojazd do brzeskiej cukrowni. Już w roku 1915 wojska niemieckie zmieniły rozstaw szyn z 750 na 600 mm. W latach 20. XX wieku przywrócono pierwotną szerokość toru. Ruch pasażerski pojawił się na tej trasie nie od razu, aczkolwiek utrzymał się niemal do końca kwietnia 1978 roku. Potem rozebrano tory między Smólskiem a Włocławkiem. Torowisko ze Smólska do Brześcia Kujawskiego jakimś cudem uchowało się aż do roku 2012. Wtedy to Gmina Brześć Kujawski rozebrała je, tworząc w tym miejscu wkrótce utwardzoną ścieżkę pieszo-rowerową. Pogrzebało to ostatecznie szansę na rozwój kolejowej turystyki wąskotorowej.

Zanim wstrzymano ruch pociągów, do stacji Brześć Kujawski docierał jeden pociąg z Włocławka. Dla odmiany w kierunku przeciwnym odchodziły dwa pociągi. Dworzec składał się z zachowanego do dziś budynku i jednego peronu z wiatą. Ruchem sterowały semafory kształtowe, gdyż obecność cukrowni wymagała istnienia dodatkowych torów sekcji towarowej. Dziś po stacji właściwie nie ma już śladu.

fot. Andrzej Mastalerz (CC BY-SA 2.0, fotopolska.eu)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane