wtorek, 22 listopada 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 100: Człopa

W jubileuszowym, setnym odcinku cyklu o nieczynnych stacjach i liniach kolejowych zaglądniemy dziś do Człopy, przy okazji której także o linii kolejowej 412.

Linia kolejowa łącząca Krzyż Wielkopolski z Wałczem powstała na przełomie XIX i XX wieku w dwóch częściach. Najpierw, 12 grudnia 1899 przewozy towarowe i pasażerskie uruchomiono na 25-kilometrowym odcinku z Krzyża do Człopy. 1 grudnia 1904 roku do użytku oddano z kolei ponad 35 kilometrów torowiska z Człopy do Wałcza. Cała linia 412 ma niemal 61 kilometrów długości. Właściwie to miała, bo obecnie nie istnieje. W rozkładzie na rok 1980/1981 przejazd pociągu pasażerskiego na całym odcinku trwał 2 godziny i 40 minut, co dawało średnio 25km\h. Degradacja trasy postępowała. W jej wyniku w sierpniu 1988 roku zamknięto ruch na odcinku Wałcz – Człopa. Na początku lat 90., gdy prędkość szlakowa między Człopą a Krzyżem spadała, konkurencja drogowa rosła w siłę. Ostatecznie więc także i tę część trasy zamknięto w lipcu 1991 roku. Ruch towarowy zamarł całkowicie w 2000 roku, a decyzją PKP PLK w 2002 roku linia została wykreślona z wykazu D-29. W tym roku linię fizycznie zlikwidowano, a jedyne pozostałe po niej elementy to budynek stacji Człopa i kilka wiat peronowych, m.in. w Hucie Szklanej i Kuźnicy Żelichowskiej.

Przed 1945 rokiem stacja, jak i miasto, nosiła nazwę Schloppe. W Człopie znajdowały się dwa perony z 3 krawędziami. Budynek stacyjny po zamknięciu stacji pełnił rolę baru, który obecnie jest nieczynny. W tej chwili od strony ulicy jest tam jedynie przystanek autobusowy, a na piętrze - lokale mieszkalne. Wszystkie inne elementy kolejowe w tym miejscu zostały zburzone lub zdemontowane. Część linii 412 została zaadaptowana na ścieżkę rowerową. Tuż przed zamknięciem ruchu między Człopą a Krzyżem funkcjonowały 4 codzienne pary pociągów osobowych, z zawrotnym czasem przejazdu kształtującym się na poziomie półtorej godziny (sic!).

fot. Marek Potocki (Ogólnopolska Baza Kolejowa)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane