niedziela, 11 grudnia 2016

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 7: Warszawa, linia 120

Warszawska linia 120 powstała 31 maja 1949 roku w wyniku przekształcenia linii F i połączyła plac Unii Lubelskiej przez Spacerową, Belwederską, Chełmską, Czerniakowską i Powsińską na Sadybę. Funkcjonowała tak do 1957 roku, kiedy po uruchomieniu linii tramwajowej do Wilanowa najpierw skrócono ją do Podchorążych, a 1 sierpnia uległa likwidacji w wyniku połączenia z linią 107.

Jeszcze w tym samym roku, 17 listopada 1957 roku, nowe "120" uruchomiono na trasie z Dworca Wileńskiego przez aleję Świerczewskiego, Radzymińską i Jórskiego na pętlę Samarytanka, jako przekształconą linię 119-bis. W 1960 przedłużono ją przez Gilarską, Świętego Wincentego i Malborską na Stare Bródno, następnie kilkukrotnie modyfikowano trasę w rejonie Nowej Pragi. W 1963 roku kraniec linii znalazł się na Wileńskiej, a w latach 1966-1969 dojeżdżała przez ulicę Dąbrowszczaków do Placu Leńskiego. Potem znów wróciła na ulicę Wileńską.

Rozbudowa osiedla Bródno powodowała wiele zmian trasę linii 120. Od 26 października 1969 roku zaczęła ona kursować od Świętego Wincentego przez Kondratowicza, Łabiszyńską i Toruńską na pętlę Ugory, a w roku 1971 roku wydłużono ją przez Rembielińską i Białołęcką do pętli Wysockiego/Białołęcka. W 1975 roku linię skierowano przez Chodecką, Krasnobrodzką oraz przebudowanym odcinkiem Toruńskiej do pętli Żerań FSO. W 1979 roku autobusy tej linii ozostały wycofane z Gilarskiej, a zamiast tego pojechały przez Generalską, Młodzieńczą i Kondratowicza. W 1981 roku linia 120 została skierowana przez Trocką do Świętego Wincentego. W roku 1985 ponownie zmienił się kraniec linii na Pradze, tym razem na pętlę przy Dworcu Wschodnim. W 1987 roku linię skierowano na przejazd ulicą Bazyliańską, a od 1990 roku zaczęła kursować od Chodeckiej przez Łojewską, Łabiszyńską, Kondratowicza, Bazyliańską i Wysockiego do ulicy Toruńskiej. Taka trasa utrzymała się do 2004 roku. Wtedy właśnie linię skierowano od ulicy Malborskiej przez Głębocką, Berensona, Oknicką i Lewandów na Grodzisk. 1 marca 2007 roku linia została wydłużona do pętli Skarbka z Gór, jednocześnie skorygowano też jej bieg na Zaciszu, gdzie ponownie pojechała przez Gilarską. Z dniem 1 lipca 2007 roku linię wydłużono przez Kąty Grodziskie, Ostródzką i Kobiałkę na Olesin.

Linia ma w tej chwili dość istotne znaczenie dla północnej Białołęki. Kursuje nawet co 10 minut. Autobusy, na pokonanie całej trasy z Olesina do Dworca Wschodniego potrzebują od 44 do 59 minut, w zależności od natężenia ruchu.


fot.: warszawa.wikia.com

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane