sobota, 17 grudnia 2016

Historia polskiej komunikacji - Baureihe 1822 w Polsce

Jest taki typ lokomotywy elektrycznej, która w niezwykle skromnej grupie pojawiła się w Polsce na jakiś czas. To szwajcarskie Baureihe 1822, w Polsce oznaczane wprost jako 1822. Lokomotywy produkowano na początku lat 90. w zakładach Brown Boveri & Cie  w Baden - firmy wchodzącej obecnie w skład koncernu ABB.

1822 to dwusystemowe lokomotywy. Pierwotnie przygotowane zostały dla Österreichische Bundesbahnen, na potrzeby transportu transgranicznego między Włochami i Austrią przez przełęcz Brenner. Elektrowozy mogą być eksploatowane w systemach 3 kV prądu stałego oraz 15 kV jednofazowego prądu przemiennego o częstotliwości 16⅔ Hz. Ze względu na zastosowanie potocznie nazywa się je Brennerlok.

W roku 2005 dwie sztuki z tej serii zakupiło Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem S.A. w Rybniku, zanim jeszcze stało się częścią DB Schenker Rail Polska. Co ciekawe, spółka ta planowała nawet zakup pozostałych 3 egzemplarzy. W tamtym czasie nie było na naszych torach mocniejszych i bardziej nowoczesnych dwusystemowych lokomotyw jednoczłonowych. Po zakupie przez kilka lat były wykorzystywane w transporcie towarowym. Ich eksploatację zakończono w roku 2011, a trzy lata później - w roku 2014 - obie zezłomowano.

fot. Petr Štefek (CC BY-SA 3.0, Wikipedia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane