sobota, 10 grudnia 2016

KRAKÓW: zmiana rozkładu jazdy kolei regionalnych w Małopolsce

Z dniem 11 grudnia wchodzi w życie nowy Roczny Rozkład Jazdy Pociągów Pasażerskich 2016/2017, który będzie obowiązywał do dnia 9 grudnia przyszłego roku. W Małopolsce oznacza to spore zmiany. Największą nowością będzie uruchomienie kursów Kolei Małopolskich między Krakowem a Tarnowem. Na całość nowego rocznego rozkładu cieniem kładzie się zawierucha wokół podziału obowiązków, nagonki Przewozów Regionalnych na Koleje Małopolskie i generalnie ministerialne próby obalenia samorządowego przewoźnika. Wyjątkowo nie zamierzam tego komentować - poczekam, zobaczę jak będzie.


PRZEWOZY REGIONALNE

Na trasie Kraków - Tarnów, poza 3 parami pociągami REGIO do Rzeszowa, Przewozy Regionalne wykonają tylko wybrane kursy: 1 para pociągów w relacji Kraków – Tarnów, 1 para w relacji Kraków – Nowy Sącz oraz 5 par w relacji Tarnów – Nowy Sącz.

Z uwagi na brak możliwości dowozu w godzinach rannych z kierunku Nowego Sącza do pracy i szkół w Tarnowie Mościcach na godzinę 7:00 wydłużona została relacja pociągu REGIO ze stacji Nowy Sącz do stacji Tarnów Mościce (na 6:34). Uruchomiony zostanie również powrotny pociąg ze stacji Tarnów Mościce o 7:34 do stacji Tarnów (na 7:38), ze skomunikowaniem w Tarnowie na pociąg w kierunku Rzeszowa o 7:48.

Na trasie do Kielc nastąpi rozszerzenie oferty przewozowej o 4 nowe połączenia. Nowe pociągi będą kursowały codziennie od 1 stycznia 2017 w relacji Kraków – Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków:

  • R 32312/3 Kraków (10:32) – Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski (14:09)
  • R 32314/5 Kraków (14:16) – Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski (18:08)
  • R 23314/5 Ostrowiec Świętokrzyski (9:00) – Kielce – Kraków (12:38)
  • R 23316/7 Ostrowiec Świętokrzyski (12:05) – Kielce – Kraków (15:39)

Od 1 stycznia 2017 zostaną też wydłużone relacje dla trzech pociągów:

  • R 32310/1 Kraków (6:17) – Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski (9:57)
  • R 32316 Kraków (15:58) – Kielce – Skarżysko Kamienna (18:43)
  • R 23318/9 Ostrowiec Świętokrzyski (15:02) – Kielce – Kraków (18:40)

Na trasie z Sędziszowa przez Olkusz do Katowic pojawi się para nowych połączeń. Nowe pociągi będą kursowały od 2 stycznia 2017:

  • R 42904 Katowice (13:32) – Sędziszów (15:30)
  • R 24903 Sędziszów (4:49) – Katowice (7:28)
Pojawią się nowe kursy między z Tarnowem a Rzeszowem, dzięki włączeniu pociągów kursujących do Dębicy do pełnej relacji. Kursy z Tarnowa wyjeżdżać będą o 10:08, 12:32 i 13:54, natomiast z Rzeszowa o 7:42 oraz 10:12. Zapcha to niekorzystne dziury w dotychczasowym rozkładzie jazdy. 


Ponownie kursować będą pociągi z Suchej Beskidzkiej do Żywca w piątki i niedziele, wraz z bezpośrednim pociągiem REGIO ,,PILSKO” w relacji Kraków Płaszów – Sucha Beskidzka – Żywiec kursującym w piątki. Jeden dodatkowy pociąg z Krakowa do Katowic kursować będzie teraz do i z Rybnika, a wybrane kursy pociągów w zachodniej Małopolsce zostaną wydłużone, jak np. składy Oświęcim – Trzebinia do stacji Kraków Główny czy kurs Kraków – Chrzanów do stacji Oświęcim. Z trasy przez Trzebinię i Jaworzno zniknie REGIO "Orlik", który skierowany zostanie na szybszą trasę przez Miechów i Koniecpol.

Pociągi zaczną zatrzymywać się na przystanku Kraków Sanktuarium na trasie Kraków Płaszów – Skawina, jednak równocześnie przestaną kursować pociągi do Oświęcimia przez Skawinę i Zator.  
W dalszym ciągu, analogicznie do chwili obecnej, utrzymana zostanie zmieniona organizacja ruchu w związku z budową łącznicy Krzemionki - Zabłocie. Bilety kolejowe będą więc nadal honorowane w środkach Krakowskiej Komunikacji Miejskiej.

KOLEJE MAŁOPOLSKIE

Koleje Małopolskie, w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na linii SKA3 Kraków - Tarnów wykonywać będą 30 kursów dziennie. Pierwszy pociąg odjedzie z Krakowa godzinie 4:14 i do Tarnowa przyjedzie o 5:29. Ostatni pociąg z Krakowa wyruszy o godz. 23:14 i przyjedzie do Tarnowa o godz. 0:30. W godzinach szczytów komunikacyjnych pociągi będą kursować co pół godziny, a w pozostałym okresie co godzinę. Pierwszy pociąg z Tarnowa wyjedzie o godz. 3:35 docierając do Krakowa o 4:51. Natomiast ostatni pociąg na trasie Tarnów - Kraków wyruszy o 22:12 i przyjedzie do stolicy Małopolski o 23:27.

Od 11 grudnia Koleje Małopolskie będą kursować także na trasie Kraków - Nowy Sącz - Krynica w ilości 8 pociągów. Czas dojazdu z Krakowa do Nowego Sącza w przypadku składów przyspieszonych skróci się o niemal godzinę.

Pierwszy pociąg z Krakowa wyruszy o  4:14 i do Nowego Sącza dotrze o 7:30. Pierwszy pociąg z Krakowa wyjedzie o godzinie 5:44 i do Krynicy dotrze o godzinie 9:39. Ostatni pociąg wyruszy ze stolicy Małopolski o 20:18, docierając do Nowego Sącza o 23:26. Natomiast ostatni kurs na trasie Kraków - Krynica zaplanowano o 16:44 (pociąg dotrze do stacji docelowej o 20:36). Pierwszy skład z Nowego Sącza wyruszy o 4:03 i przyjedzie do Krakowa o 6:57. Pierwszy pociąg na trasie Krynica - Kraków wyruszy 4:12 docierając od stolicy Małopolski o 8.03. Ostatni skład z Krynicy wyruszy do Krakowa o godz. 18:28 docierając do stacji docelowej o 22:38. Na trasę z Nowego Sącza do Krakowa ostatni pociąg wyruszy o 20:20 i dotrze do stolicy Małopolski o 23:27.

Dodatkowo w weekendy pojawią się nocne kursy Kolei Małopolskich między Krakowem a Wieliczką.

****

Przepychanki doprowadziły do tego, o czym w ostatnich dniach donosiły media lokalne i branżowe. Do Sędziszowa, podobnie jak na innych trasach, pojadą Przewozy Regionalne zamiast KMŁ. Oczywiście, wszyscy powiedzą że to skutek nieprzygotowania samorządowego przewoźnika do przejęcia tras, a mnie się wydaje, że gdzieś tutaj jednak naciski rządowe i ministerialne się pojawiły... Czyżby skutki działalności ministra Adamczyka? Tak czy siak Kolei Małopolskich będzie od jutra mniej, więcej kursów realizować będą Przewozy Regionalne. Czy ktoś zobliguje w jakiś sposób starego molocha do obsługi kursów sprawnymi, nowymi jednostkami? Przykłady z historii pokazują, że chyba nie jest to do końca możliwe. Prezes Mamiński może sobie deklarować nawet różowe słonie na deskorolkach, w nic nie uwierzę. Przewozy Regionalne nijak się nie zmieniają, od lat. A jeżeli prawdą jest, że góra chce zarżnąć Koleje Małopolskie, które są jedyną szansą na pełną integrację taryfową z komunikacją miejską w dwóch najważniejszych miastach Małopolski, to jest to po prostu czyste skurwysyństwo...


3 komentarze :

  1. a ja nie wnikam co gdzie i kto z kim, ważne że w tym roku na święta dojechałam o czasie, planowo pociągiem Polregio, od tej pory będę wybierała ich pociągi bo mnie nie zawiodły

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całe szczęście, że akurat nie było ataku zimy, bo pewnie byśmy inaczej rozmawiali... Woda była? Papier toaletowy był w zasobniku, czy tylko wewnątrz klozetu, z jakąś mało przyjemną wkładką? Ciepło było? To może to był jakiś kurczę samorządowy skład, a nie własność PR? Sprostuję - nie Polregio, tylko Przewozy Regionalne. Wprowadzili sobie tylko jakąś markę konsumencką a la Polski Cukier, a to niczego nie zmienia. Poza tym co to za kwestia wyboru? Albo gdzieś PR-y jeżdżą, albo nie jeżdżą, i tutaj nie ma filozofii. To nie jest kwestia wyboru czy wsiądę do busa pana Cześka czy pana Wieśka. Bądźmy poważni, zasadniczo fakt, że pociągi kursują o czasie to nie jest nic poza zwykłym standardem. Gratuluję udanej przygody z "pociągiem Polregio" i życzę tylko takich. Doświadczenie każe mi jednak podejrzewać, że i Pani się jeszcze nie raz natnie...

      Usuń
    2. Oczywiście, można różnie do tego podchodzić ale mówię co widziałam, moje odczucia co do Przewozów Regionalnych są pozytywne więc nie widzę powodu żeby je krytykować, mam nadzieję że się jednak nie natnę :D
      Pozdrawiam :)

      Usuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane