Linię kolejową z Gardei do Łasina zbudowano w czasach pruskich, oddając ją do użytku 15 grudnia 1886 roku. Od początku była to linia jednotorowa, a po drodze powstały dwa przystanki pośrednie: Szembruk i Wydrzno. Pociągi kursowały tą trasą do 12 marca 1979, kiedy wstrzymano ruch. Jeszcze w tym samym roku linia została fizycznie zlikwidowana - rozebrano bowiem torowisko.
Cała linia miała niespełna 14 kilometrów długości, mimo tego czas przejazdu wynosił ponad pół godziny. Pociągi kończyły w Łasinie na stacji złożonej przypuszczalnie z dwóch peronów. Stacja w okresie największego rozwoju posiadała 1 tor główny i 6 dodatkowych. Dwa z nich były zlokalizowane przy placach ładunkowych, jeden (ze skrajnikiem i wagą) przy magazynie, jeden prowadził na rampę czołową, jeden do 3-stanowiskowej parowozowni, ostatni był torem obiegowym. Obok budynku dworca był magazyn, budynek mieszkalny, zagroda, rampa i waga dla bydła.
W ostatnim rozkładzie jazdy były 3 pary pociągów. Poranny kurs do Łasina jechał aż z Grudziądza.
![]() |
fot. Dosp84 (GFDL) |
"pobliskiego Łasina, niewielkiego miasteczka w powiecie kwidzyńskim"-błąd rzeczowy; powinno być "w powiecie grudziądzkim" patrz http://www.powiatgrudziadzki.pl/16,charakterystyka-powiatu.html
OdpowiedzUsuńFaktycznie, błąd. Poprawione
Usuńhttps://youtu.be/6PwzyQVsqmM
OdpowiedzUsuńGdyby swego czasu powstała ta linia tramwajowa, o której mowa w tym filmie, to by się ostała do dziś, bo jedzie prosto, a nie jak pociąg, naokoło :)