wtorek, 20 grudnia 2016

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 104: Sieraków Wielkopolski

W 6-tysięcznym obecnie Sierakowie w Wielkopolsce istnieje do dziś, użytkowana przez niemal 90 lat, stacja kolejowa Sieraków Wielkopolski. Jej powstanie wiąże się z uruchomieniem linii kolejowej 368, która na początku XX wieku połączyła Szamotuły z Międzychodem. W całości ma ponad 57 kilometrów długości.

Linia rozpoczyna bieg na stacji Szamotuły, odchodząc od linii kolejowej 351. Na początkowym odcinku biegnie wzdłuż tej linii i dopiero w okolicach przystanku kolejowego Dobrojewo odbija gwałtownie w lewo. Od stacji w Sierakowie linia 368 biegnie wzdłuż Warty. Jako pierwsze, w październiku 1907, do użytku oddano dwa odcinki linii: Szamotuły – Binino oraz Chrzypsko Wielkie – Międzychód. Kolejny fragment z Binina do Nojewa otwarto w kwietniu 1908, a po kolejnych dwóch tygodniach ukończony został ostatni odcinek: Nojewo – Chrzypsko Wielkie. W latach 1977–1978 przeprowadzono nawet gruntowny remont linii. W latach 70. z kolei w Sierakowie korzystało blisko 5 tysięcy osób miesięcznie. Ostatecznie, wobec dużej konkurencji i spadającej liczby pasażerów w roku 1995 ruch składów osobowych został zawieszony. Rok później natomiast zaprzestano prowadzenia pociągów towarowych. W latach późniejszych pociągi towarowe kursowały jedynie z Sierakowa do Międzychodu. Po roku 2000 na linii okazjonalnie organizowane były przejazdy turystyczne taborem zabytkowym oraz drezynami, jak choćby latem tego roku.

Stacja początkowo nosiła nazwę Zirke. Składała się z 2 peronów o trzech krawędziach. Poza częścią torową w skład stacji wchodzą budynek dworca, wieża ciśnień, szalety, parowozownia i domy pracowników kolei. Wszystkie one są wpisane na listę zabytków. Wszystkie budynki powstały w początkach XX wieku, mniej więcej w czasie budowy linii. Jedynie parowozownia datowana jest na około 1910 rok. Budynek dworca jest zamieszkały, a pomieszczenia obsługi ruchu kolejowego dobrze zabezpieczone.

fot. Olympic1981 (CC BY-SA 3.0, Wikipedia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane