niedziela, 8 stycznia 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 9: Warszawa, linia 103

Linia 103 została uruchomiona 14 listopada 1948 roku w wyniku przekształcenia linii H-kreślone. Łączyła wtedy Sądy przez Leszno, Żelazną, Elektoralną, plac Bankowy, Marszałkowską, Puławską i Rakowiecką ze skrzyżowaniem Rakowieckiej i aleją Niepodległości. 6 lutego 1949 roku linia została zlikwidowana - wchłonęła ją "stodwunastka" powstała z połączenia linii 102 i 103, kursująca na trasie Sądy – Odyńca. Już w maju tego samego roku linia 103 wróciła do Warszawy, tym razem na trasie spod Pomnika Kopernika przez Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Jerozolimskie, Most Poniatowskiego, aleję Waszyngtona i Grochowską na Plac Szembeka. Cieszyła się jednak tak niskim zainteresowaniem, że w pół roku później została zlikwidowana.

Nowe wcielenie linii 103 pojawiło się 20 października 1952 roku na trasie z Placu Unii Lubelskiej przez Belwederską, Sobieskiego i aleję Wilanowską do Wilanowa. W 1953 roku trafiła na nową pętlę Chocimska, a od 1955 roku kursowała już do Powsinka. Tak utrzymała się do 1 stycznia 1958 roku, kiedy zmieniono jej numer na 140. "Stotrójka" powróciła 22 lutego 1959, łącząc Powązki z pętlą Gwiaździsta. Niewiele ponad miesiąc później skrócono jej trasę przenosząc powązkowski kraniec na skrzyżowanie Powązkowskiej z Elbląską. 17 maja 1959 roku linię skrócono do Placu Wilsona. Znów się nie sprawdziła, i ze względu na niską frekwencję została w czerwcu zlikwidowana.

Poszukiwania dobrej marszruty dla linii 103 trwały w najlepsze. Wraz z otwarciem tzw. Trasy Starzyńskiego, 22 lipca 1959 uruchomiono ją na trasie ze skrzyżowania Powązkowskiej i Elbląskiej ulicami Krasińskiego, Felińskiego, Zajączka, Krajewskiego, Zakroczymską, Mostem Gdańskim i Jagiellońską do Placu Hallera. Kilka tygodni później trasę linii wydłużono na Pradze do Wileńskiej, a w 1962 roku na Bielanach przez Buczka, Stołeczną, Słowackiego, Żeromskiego, Przybyszewskiego i Kasprowicza do pętli Huta. Od 1966 roku linia 103 kursować zaczęła przez nowo otwartą ulicę Broniewskiego. 15 maja 1985 roku trasę linii 103 wydłużono ulicami Targową i Kijowską do Dworca Wschodniego, i była to bodaj najbardziej udana marszruta w historii linii.

Kolejna zmiana miała miejsce dopiero 29 grudnia 2005 roku, kiedy "stotrójkę" poprowadzono do pętli Cmentarz Północny-Brama Główna. Niebawem, dokładnie 6 sierpnia 2007 roku, linię wycofano w Pragi, kończąc ją na Placu Wilsona. 2 lutego 2009 linię 103 skierowano na trasę z Metra Młociny przez Kasprowicza, Jarzębskiego, Broniewskiego, aleję Armii Krajowej, Powązkowską i Krasińskiego do Placu Wilsona, co akurat nie spodobało się pasażerom. "Stotrójka" nie wróciła już jednak na drugi brzeg Wisły, zamiast tego jadąc przez Piaski i Młynów do Dworca Zachodniego (pętla na Tunelowej).

Dzisiejszą podróż sponsoruje warszawski Wesoły Kierowca :)


fot. Mikiapole3 (CC BY-SA 2.5, Warszawa Wikia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane