czwartek, 19 stycznia 2017

KATOWICE: tramwajowy megaprojekt Tramwajów Śląskich

Do Centrum Unijnych Projektów Transportowych trafił projekt infrastrukturalny, którego rozmiar przyprawia o gęsią skórkę wielu znawców tematu i chyba nawet samych Ślązaków. Spółka Tramwaje Śląskie przygotowała bowiem kompleksowy plan modernizacji sieci tramwajowej wyceniony na około 885 milionów złotych.

Projekt pod nazwą "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" zakłada remont ponad stu kilometrów torów tramwajowych na obszarze GOP, budowę ponad 20 kilometrów całkiem nowych tras oraz zakup 44 nowych tramwajów. Ma być realizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 i został podzielony na dwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej. Z ogłoszenia przetargowego wynika, że cztery części I etapu projektu obejmą następujące prace: 
  • modernizacja linii w ciągu ulicy 3 Maja w Chorzowie, 
  • przebudowa linii w ciągu ulicy Bytomskiej w Świętochłowicach od Chorzowskiej do Krasickiego, 
  • modernizacja torowiska w ulicy Hajduckiej w Chorzowie, 
  • modernizacja torowiska w ulicy Powstańców w Chorzowie od Chrobrego do Rynku,
  • przebudowęa infrastruktury wzdłuż ulic Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej, 
  • wymiana 4 rozjazdów na pętli Chebzie w Rudzie Śląskiej,
  • modernizacja torowisk na terenie ZUR w Chorzowie (600 m). 
W drugiej części projektu zawarto z kolei: 
  • budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II,
  • przebudowę linii w ciągu ulicy Małobądzkiej w Będzinie, 
  • przebudowę infrastruktury w ciągu ulicy Będzińskiej w Sosnowcu wraz z pętlą, 
  • przebudowę torów w jezdni na Mariackiej i Żeromskiego w Sosnowcu, 
  • przebudowę torowiska w ciągu ulicy Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej,
  • budowę i modernizację infrastruktury w ciągu ulicy Piłsudskiego w Sosnowcu od Sobieskiego do trasy S86. 
Trzecia część przewiduje: 
  • przebudowę infrastruktury wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich i Religi w Zabrzu (1200 m)
  • przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do ulicy Stara Cynkownia w Bytomiu,
  • przebudowę infrastruktury wzdłuż ulicy Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Baczyńskiego w Bytomiu, 
  • przebudowę torowiska od przystanku Arki Bożka do Siemianowickiej w Bytomiu, 
  • przebudowę torowiska w ulicy Katowickiej w Bytomiu, wraz z dobudowaniem drugiego toru,
  • przebudowę torowiska w ulicy Piekarskiej wraz z Sądową (1350 m)w Bytomiu,
  • przebudowę linii od Sądowej do Stroszka. 
W czwartej części uwzględniono:
  • budowę nowej linii wzdłuż Grundmanna w Katowicach,
  • modernizację linii w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach, 
  • przebudowę przejazdu przez Knurowską w Zabrzu, 
  • przebudowę torowiska w ciągu ulicy Wolności w Zabrzu od Piłsudskiego do Miarki oraz od browaru do granicy z Rudą Śląską
Już wiadomo, że nie wszystkie obiecywane remonty na liście się znalazły. Zabrakło bytomskiego torowiska wzdłuż Wrocławskiej, wydzielonych torowisk w Dąbrowie Górniczej, Chorzowskiej w Rudzie Śląskiej czy trasy wzdłuż Wojska Polskiego w Sosnowcu.

W ramach zakupów taborowych, poza 44 nowymi tramwajami do obsługi podróżnych, spółka Tramwaje Śląskie zamierza także nabyć kilka pojazdów technicznych, służących bieżącemu utrzymaniu sieci.

fot. Fakt

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane