środa, 25 stycznia 2017

"Nocna Szyna" Odcinek 178: Oslo, linia 3 (T-banen)

Trzecia linia metra w Oslo kursuje pomiędzy stacjami Kolsås i Mortensrud, po drodze pokonując trasę 31 kilometrów. W czasie każdego kursu zatrzymuje się w sumie na 33 stacjach.

Poza centralnym tunelem głównym, gdzie spotykają się wszystkie linie, trasa "trójki" wiedzie na zachodnim odcinku przez linię Kolsås (Kolsåsbanen) oraz na wschodzie i południu linią Østensjø (Østensjøbanen). Jest to właściwie jedna z najstarszych linii metra w mieście. 3 listopada 1924 zaprowadzono ruch tramwajowy między Jar a Avløs. Początek 1930 roku przyniósł wydłużenie tej trasy do dzisiejszej końcówki w Kolsås. W międzyczasie, 10 stycznia 1926, uruchomiono linię tramwajową na trasie Brynseng – Oppsal, będącej dziś częścią linii Østensjø. 15 czerwca połączono linię z Kolsås ze stacją Smestad, dzięki czemu możliwe było podróżowanie do centrum Oslo.

20 lipca 1958 roku otwardo kolejny odcinek Østensjøbanen między Oppsal a Bøler, Linia ta została podniesiona do standardu metra (trzecia szyna) z dniem 29 października 1967, a miesiąc później pociągi zaczęły dojeżdżać do Skullerud. Ostatni, 2,5-kilometrowy odcinek do Mortensrud uruchomiono 4 stycznia 1998.

Linii 3 nie ominęły problemy. Z powodu kłopotów w ustaleniu finansowej odpowiedzialności między Oslo a Bærum w dniu 1 lipca 2003 roku pociągi przestały kursować na odcinku Bekkestua - Kolsås. Ruch powrócił tam dopiero pod koniec listopada 2004 roku. W latach 2005 - 2014 prowadzono etapami modernizację linii Kolsås, która zakończyła się dokładnie 12 października 2014 roku. Trasa linii 3 jest ponadto jedyną w mieście, gdzie po tych samych torach porusza się także tramwaj. Linia 13, bo o niej mowa, kursuje na wspólnym z metrem odcinku prawie 3 kilometrów, między stacjami Bekkestua i Jar i dalej, aż za rzekę Lysaker. Oddziela się tam bezkolizyjnie jako linia Lilleaker


fot. Falk2 (CC0)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane