poniedziałek, 30 stycznia 2017

WARSZAWA: 20 wniosków na dostęp do tras od PKP Intercity

Niedawno do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło w sumie 20 wniosków złożonych przez PKP Intercity, dotyczących otwartego dostępu do torów na trasach krajowych. Chodzi o pociągi uruchamiane bez związku z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, mające zostać uruchomione od 10 grudnia 2017 roku, czyli mówiąc krótko - połączenia komercyjne pozbawione dopłat.

Wnioski dotyczą one 20 różnych relacji. Chodzi m.in. o trzy pary pociągów EIP z Bielska-Białej w kierunku Gdyni (jeden tylko do Warszawy), jeden EIC na tej trasie, dwie pary EIP między Gdynią a Gliwicami, EIC Górnik Gdynia - Katowice i EIC Chemik Warszawa - Katowice. Zgłoszono też trasę do Berlina na odcinku Gdynia – Poznań – Rzepin w kategorii IC, EIC Sobieski na trasie z Gdyni do granicy w Zebrzydowicach oraz EIP Gdynia – Rzeszów. Na trasę Kraków – Zebrzydowice zaplanowano IC Cracovia do Pragi i EN Silesia do Bohumina.

We wniosku znajdziemy także połączenia weekendowe, wśród których:

  • IC Sambor Gdynia – Zielona Góra w soboty i niedziele, 
  • TLK Pirania Katowice – Kołobrzeg w weekendy wakacyjne,
  • TLK Delfin Łódź – Łeba przez Warszawę w weekendy wakacyjne,
  • na odcinku Łeba – Lębork TLK Sarbsko i TLK Gardno w wakacje,
  • TLK Morświn, TLK Płetwal i TLK Foka Gdynia - Hel w wakacje, 
  • nieśmiertelny EIC Jantar Warszawa - Hel, także w wakacje
  • TLK Rozewie z Łodzi Kaliskiej do Helu przez Warszawę,
  • weekendowy IC Lazur z Łodzi Fabrycznej do Helu przez Warszawę
  • wakacyjne TLK Koral i TLK Rowokół między Słupskiem a Ustką.

Na trasie Warszawa – Poznań – Zielona Góra ma kursować EIC Lech. Przez CMK i Częstochowę do Wrocławia pojedzie 6 par pociągów, w tym cztery EIP (jedno do Jeleniej Góry) oraz EIC Odra. Sezonowa EIC Śnieżka dojedzie do Szklarskiej Poręby. Trasę Warszawa – Poznań – Szczecin obsłuży EIC Chrobry. Są też liczne pociągi międzynarodowe jak: EN Talgo z Moskwy do Berlina, EN Paris do Paryża, EN Nice do Nicei, cztery pociągi Warszawa – Berlin oraz EN Chopin i EIC Polonia przez Zebrzydowice do Wiednia, Varsovia do Budapesztu oraz EN Vltava do Pragi. Do Stolicy Czech zgłoszono też IC Praha i Porta Moravica. Do Ostrawy będzie docierać Comenius.

Skąd pośpiech? UTK musi bowiem teraz wykonać analizę równowagi ekonomicznej, co wynika wprost z zapisów zmienionej ustawy o transporcie kolejowym. Teraz procedury przyznania otwartego dostępu nakładają na prezesa UTK obowiązek sprawdzenia, czy proponowane krajowe połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych. Cóż więc, trzeba czekać na wynik wnikliwego śledztwa UTK, czy aby czasem międzynarodowe pociągi nie zagrażają tym, do których dopłaca MIB. Bo może się okazać (taki żart), że nie przejdą i będą musiały być z rozkładu usunięte...

fot. PKP Intercity

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane