niedziela, 12 marca 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 18: Warszawa, linia 112

Linia 112 w Warszawie uruchomiona została 5 lutego 1949 roku w wyniku połączenia linii 102 i 103 na trasie spod Sądów przez aleję Świerczewskiego, Marszałkowską, Śniadeckich, Nowowiejską i aleję Niepodległości na Odyńca. W kwietniu 1949 została wydłużona przez Racławicką do pętli Wołoska. W 1951, 1953 i 1955 roku trasę linii zmieniano w związku z kolejnymi etapami budowy Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej i placu Defilad, a ostatecznie trafiła na trasę przez Marszałkowską, Królewską, Krajowej Rady Narodowej, Marchlewskiego i Chałubińskiego.

10 sierpnia 1954 roku linię 112 wydłużono w rejon Muranowa i uporządkowano, zaczęła kursować z pętli Wolność przez Nowolipki, Nowotki, Marszałkowską, Świętokrzyską, Chałubińskiego, aleję Niepodległości i Odyńca na Wołoską. Z kolei 22 maja 1955 roku, w związku z uruchomieniem trolejbusowej linii 56, linia 112 powróciła na Marszałkowską i Nowowiejską. Miesiąc później wróciła na Marchlewskiego i Chałubińskiego by odciążyć zatłoczone trolejbusy linii 112, ale kilka miesięcy później skierowano ją przez Emilii Plater i Aleje Jerozolimskie.

Po wycofaniu tramwajów z fragmentu Rakowieckiej od dnia 1 września 1967 roku linia 112 pojechała przez Marszałkowską, Puławską i Rakowiecką. W takim kształcie, bez większych zmian kursowała do 29 września 1991 roku. Wówczas w wyniku połączenia z linią 125 i wycofania z odcinków dublujących tramwaje wyruszyła na trasę z pętli Wolność przez Nowolipki, Andersa, plac Bankowy, Senatorską, Moliera, Królewską, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie, aleję Szucha, Puławską i Rakowiecką na Stary Mokotów, gdzie zawracała na kryterium ulicznym Kazimierzowska - Odyńca - Wołoską - Madalińskiego - Kazimierzowska - Narbutta - Wiśniowa. 1 marca 1992 roku linię 112 połączono z linią 107, co oznaczało jej likwidację,

Linie 112 wróciła na zupełnie innej trasie 1 grudnia 1995 roku. Zaczęła wtedy kursować z pętli Bródno-Podgrodzie przez Most Grota-Roweckiego, Broniewskiego, Powstańców Śląskich, Wrocławską, Radiową i Połczyńską pod Cmentarz Wolski. W 1997 roku skierowano ją przez Człuchowską, Lazurową i Szeligowską, a od 29 lutego 2000 roku poprowadzono ją do nowej pętli Karolin. Od 19 lipca 2004 roku linia została przedłużona wzdłuż  Toruńskiej do Centrum Handlowego Marki, najpierw przez Malborską, a od 2005 roku przez Świętego Wincentego. Potem były już pojedyncze zmiany przebiegu związane z remontami i otwarciem I linii metra na Żoliborzu. Wobec wielkiej reformy układu komunikacyjnego stołeczny ZTM zakładał skrócenie linii na trasę Nowe Bemowo – CH Marki, a kursy na Karolin przejąć miała nowa linia 284. Ostatecznie do zmian nie doszło i linia pozostała na dotychczasowej relacji.

20 lutego 2016 roku linię skierowano bezpośrednio przez Lazurową zamiast przez Szeligowską w związku z otwarciem brakującego odcinka Lazurowej.




fot. Jpatryczek (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane